Alla inlägg den 4 mars 2010

Av Linda - 4 mars 2010 20:41

Sköterskan på barnmedicin hörde av sig idag, som hon lovade. Vi pratade länge om hur det har varit de senaste dagarna och hur bra det har gått idag. Gav honom ingen laktulos på morgonen eftersom han fick så diarée igår, istället fick han messmör i morgongröten. Och det har gått jätte bra (lite hård på morgonen men det gick till sig under dagen).


Han åt en portion med rotfrukter till middag, ungefär så mycket som det är i en liten burk och efteråt drack han 100 ml ersättning. Druckit pärondryck och ätit smörgåsrån till mellis och efter kvällsgröten åt han fruktpuré med hallon och mango som vi kokat idag. Har även gjort päron och katrinplommonpuré till morgondagens gröt.


Hon tyckte att han hade ätit riktigt bra och att det var duktigt att han fått i sig så mycket grönsaker. Vi bestämde att han inte skulle äta 10 ml laktulos eftersom det satte igång magen så extremt mycket. Nu ska vi testa med 7,5 ml och till en början bara varannan dag. Funkar inte det får jag testa mig fram med varje eller öka på mängden istället.


Pratade en del om hans magknip. Hon sa att det kan bero på att han inte tål mjölkprotein som han har så mycket magknip på kvällarna men att vi förmodligen inte kommer få bukt med hans bajsproblem med mjölkfri kost. Hon ville att jag skulle fundera under kvällen hur jag ville göra, om jag vill testa mjölkfri kost igen. Fast i några veckor den här gången så att vi verkligen märker om det blir någon skillnad.


Nu vet jag inte hur jag ska göra. Känns jobbigt att hela tiden hålla på och byta kost, kanske också påverkar hans lilla mage. Men nu har han vaknat var femte minut den senaste halvtimmen och skrikigt och det känns så jobbigt. Tycker så synd om honom. Jag vaggar, gungar. håller honom som en boll och stryker honom på magen. Ibland funkar det bra och han somnar om direkt vissa gånger får jag hålla på längre. Ska jag kolla någon dag till om det blir bättre eller byta kost direkt imorgon? Har en burk althera mjölkfri ersättning hemma som jag kan börja med, fick även komma till barnmedicin och hämta två burkar till imorgon om jag ville.


Min känsla säger att jag ska avvakta men jag tycker så himla synd om honom om han har ont. Kanske är det inte magknip men vad är det då? Känner mig så maktlös

Av Linda - 4 mars 2010 00:17

Nyss hemkommen från Alice i underlandet, vilken otroligt underbar film. Såg den i 3D med min käre vän och det var bland det bästa jag sett på länge. Tim Burton plus Jonny Depp, det kan bara inte bli fel. Så snygg och så härligt skruvad. Önskar att jag också var i underlandet och kunde dansa futterdansen. Första gången jag såg en 3D film (förutom någon gång för länge sedan med blå/röda glasögon) och gu vad häftigt det var. Ryckte till ett flertal gånger då det kom grenar och annat flygande genom rutan. Ska definitivt se fler filmer i 3D.


  

Mycket roligare att sitta och leka än att ligga på mage


Tidigare idag var jag och Tristan på promenad i solen, fick sån härlig vårkänsla. Det är precis som våren "hemma", sol, 2 minus grader, har börjat smälta på vägen och man riktigt känner hur solens strålar värmer. Trist om snön försvinner men jag måste ändå erkänna att det är rätt skönt när trottoarerna börjar titta fram, börjar bli lite lättare att ta sig fram med barnvagnen.


På vår promenad gick vi och hämtade ett paket till Tristan. Har gått med i barnensbokklubb och idag fick vi välkomstpaketet. Den ena boken var en bok med flikar som man kan dra i och så händer det olika saker på sidorna (Molly bakar), tyvärr är Tristan väldigt mycket för lite för den. När han upptäckte att man kunde ta tag i flikarna så höll han på att dra sönder de. Vi får nog vänta med att läsa den till han förstår vad man ska göra. Fick även två nya sångböcker, Min lilla skattkammare och den silvriga Barnkammarboken.


Om någon kan Kroppsbossa så får ni gärna sjunga den för mig, rolig text men jag kan inte melodin.

     

Ovido - Quiz & Flashcards