Alla inlägg under mars 2010

Av Linda - 12 mars 2010 09:22

Han har sovit helt fantastiskt bra. Kan knappt komma ihåg att en enda natt på 6 månader har varit så här. Vi lade honom kvart i nio och han vaknade första gången kl 3, då var han hungrig. Så somnade han om och vaknade nästa gång kvart över 8. Helt fantasktiskt duktig och jag kände när jag vaknade halv sju att jag faktiskt var pigg.


Så lite man behöver. Det var inte så att jag kom mig i säng speciellt tidigt heller. Tydligen så behöver jag bara några timmars sammanhängande sömn för att känna att jag har sovit bra.


Den här dagen kunde inte börja bättre.


      

Av Linda - 11 mars 2010 21:17

När jag väl hittar en bok som jag gillar så blir jag helt fast i den författaren, måste läsa allt den har skrivit och helst äga alla böcker. Som när jag bodde i Uppsala och läste en bok av Kjell Eriksson vars böcker utspelar sig i Uppsalamiljö, då var jag tvungen läsa allt av honom. Eller när jag upptäckte Anna Jansson och absolut inte ville ha hennes böcker i pocket för det såg inte lika snyggt ut i bokhyllan.


Nu har jag upptäckt barnboksförfattare som jag är nära att bli fast i. Pija Lindenbaum som skriver böcker om Gittan och Kenta eller Catarina Kruusval som har helt fantastiskt fina bilder i sina böcker. Tidigare idag låg vi och sjöng visor ur Ellens visor och ramsor som Catarina har skrivit. Jag kände hur jag blev helt glad av att bara bläddra i den. Hon har jätte mysiga kartongböcker som egentligen är visor, vill gärna ha "En elefant balanserade". Tur jag har gått med i barnens bokklubb.


Tristan har idag rullat från mage till rygg ett flertal gånger och ett väldigt nära försök till att vända från rygg till mage. Han vänder sig oftast när vi inte är närvarande i rummet.


Igår och idag har han ätit min hemlagade mat utan att blanda ut den med något. Känns som att det har varit så många framsteg på få dagar.


  

Den här fantastiskt fina mössan har min snälla kusin sytt till Tristan.

Av Linda - 10 mars 2010 15:39

Hade bokat in mig och Tristan på Rim och Ramsor på Älvstrands biblioteket idag. Det skulle börja 10.30 och eftersom Herr T börjat vakna vid åtta tänkte jag att det passade perfekt. Hade planerat in en liten tupplur för honom på vägen dit, för visst är det jag som mamma som bestämmer när min son är trött och ska sova?


Men man får inte riktigt alltid som man vill. I natt har han vaknat en gång i timmen bara för att kolla att jag fortfarande låg bredvid honom. Det räckte med att jag la mig på hans kudde, strök honom lite på armen eller magen och gungade honom lite så somnade han om. Jag hade ställt klockan på åtta i fall att vi inte skulle vakna. När klockan är kvart över sju får Tristan för sig att han ska äta, det var bara att gå upp och göra mat. Han åt ca 50 ml och sedan somnar han om. Mycket förvånad lägger jag mig också ner och tänker att jag kan sova en halvtimme till. När min klocka sedan ringer känner jag inte alls för att stiga upp och det blir inte lättare när Tristan inte heller vill vakna. Till slut tar jag mig upp, får på mig kläder och i mig lite frukost. Halv tio inser jag att det är bäst att få upp honom ur sängen om vi ska hinna eller besluta mig för att stanna hemma. Och det är klart vi var tvungen åka iväg och sjunga lite.


Många ramsor kunde jag sedan innan men fick några nya och några tips på bra böcker. Hon som höll i det var "tokgravid" så därför var det sista tillfället. På vägen hem gick jag förbi ett annat bibliotek och anmälde oss till deras pytteramsor.


Det var trevligt att träffa lite nya bebisar och mammor. Fanns en liten kille där som var 8 månader, han kröp omkring på golvet på alla fyra och tittade på alla "små" bebisar. Insåg hur fruktansvärt fort tiden går, det där kan vara Tristan om två månader. Hem och krypträna.


På eftermiddagen knallade vi iväg till öppna förskolan. Har inte haft tid eller lust att gå dit på jätte länge men idag kände jag att det var dags. Tristan var lite små kinkig efter lunchen också så det passade jätte bra att gå iväg och träffa bebisar och leka med andra leksaker. Där fanns en kille som är född samma dag som Tristan, vi låg på samma BB jag och hans mamma och vi brukar stöta på varandra på bvc. Så kul att träffa henne igen och se hur mycket han hade växt.


I natt när jag inte kunde sova, pga att jag vaknade hela tiden, låg jag och tänkte på hur fruktansvärt lättväckt jag har blivit. Det räcker med att Tristan vänder på sig i sängen så vaknar jag och jag har så himla svårt för att somna om (blir inte lättare av två snarkare). Är det här en present från mammavärlden och kommer det någonsin att försvinna?

Av Linda - 9 mars 2010 21:26

...nu har han vänt sig. Jag är så glad och faktiskt har han hunnit göra det innan 6 månader. Hade vi varit på 6 månaders kontroll imorgon istället för förra veckan så hade han klarat kontrollen.


Han låg på mage på mattan i vardagsrummet på förmiddagen medan jag gjorde iordning mig själv. Kikade in lite på honom då och då för att se om han skulle försöka vända sig. Men han låg mest och tittade ut genom fönstret och på några lådor som stod på golvet. Han gnällde ingenting som han brukar, han lät inte ens som att han tyckte det var jobbigt att ligga där utan såg rätt nöjd ut. Jag var i ett annat rum i kanske två minuter och när jag sedan kommer in igen så ligger han på rygg med halva kroppen utanför mattan. Han tittar på mig och börjar le, ser riktigt nöjd ut. Försökte givitvis få honom att vända sig igen så att jag skulle få se det men nej då. Vill väl inte visa sitt lilla knep.


  

Så här nöjd såg han ut efter vändningen

 

Dagen började rätt trött, efter en natt med lite sömn. Men efter en mycket trevlig förmiddag så rullade dagen på i samma takt.


Vi har varit ute i lekparken och testat gungan för första gången. Det visade sig vara något mycket uppskattat och den kommer definitivt få fler besök. Var ingen nackdel att Tristan är ungefär som en Michelingubbe när han har overallen på sig.


  


Även jag hann ut och leka lite idag. Emma och jag tog tefat och snowracer med oss på en promenad till golfbanan och testade deras "pulkbacke" eller utslagsrange. Det gick riktigt fort och jag fick himla ont i rumpan men så skoj.

Två saker avklarad på checklistan

       

Solen hann försvinna från backen men det var rätt härligt väder ändå. Lite avundsjuk blev jag på de som bor på andra sidan och har den härliga kvällssolen på sina hus.


  

Några "killar" stod vid golfbanan och tittade på oss när vi gick förbi

 

Tristan har varit duktig idag och ätit mycket bra av grönsakspurén, bajsat ännu bättre och faktiskt fått i sig två mellanmål. Blev lite sent innan vi fick honom i säng så han drack bara 40 ml välling innan han somnade. Hoppas att han sover lite längre än gårdagen eller att han åtminstone bara vaknar en gång innan det är dags att stiga upp.

Av Linda - 9 mars 2010 09:36

Tristan sov riktigt bra igår kväll, kanske berodde det på vällingen. Han sov riktigt bra fram till halv ett, då kändes det som att jag nyss lagt mig (hade nog sovit i 45 minuter).


När han vaknade drack han 70 ml och somnade om, sedan vaknade han kl 2 och ville ha mat igen. Då drack han 165 ml. Och så var klockan åtta och då ville han ha mat igen, 100 ml + 7,5 ml laktulos och uppstigning. (däremellan han jag vakna när sambon åkte på jobbet)


Jag är så trött och tyvärr har jag så svårt för att komma i säng på kvällarna. Försökte verkligen somna elva igår men det gick ju inte så bra. Nu är det nya tag idag. Ska försöka få in lite mellanmål och se om det hjälper med mer mat på dagarna. Förhoppningsvis får vi i honom lite mer välling ikväll.


Dagens första mellanmål, turkisk yoghurt med rivet päron, gick ner riktigt bra.

Av Linda - 8 mars 2010 21:59

Idag har vi tränat hårt på att vända från mage till rygg. Går sådär bra. I början ligger han mest och leker eller tittar på saker jag håller framför honom. Alltid slutar det likadant, han blir jätte arg och borrar ner huvudet i golvet. Testar även att gå iväg och göra annat och lämna honom ensam på golvet men samma där. En arg kille. Försöker att inte tänka på att det spelar någon roll men måste erkänna att jag känner lite press eftersom vi ska tillbaka på bvc om en månad för kontroll.

        


Lilla skruttungen är en riktig linslus och då kommer gåstolen väl till pass. Det är så roligt att han har kommit på hur man tar sig fram i den, även om det går mest bakåt. Snart når han ner ordentligt med båda fötterna och då kommer det nog gå undan. För tillfället är det ena foten och tårna på den andra.

    


Magen har varit krånglig på morgonen men innan kvällen var slut fick vi äntligen till det. Har kört på med 10 ml laktulos, en matsked messmör och två teskedar katrinplommon- & päronpuré. Han var inte så sugen på att äta på förmiddagen och det kanske inte var så konstigt, vem vill äta när magen redan är full.


Ikväll har vi testat välling för första gången. Först blev han riktigt arg (kan ha berott på att den kanske var lite för varm) men sedan gick det bra, fick i honom 50 ml och nu har han sovit i 1,5 timme utan att vakna till en enda gång. Tror det är en av få dagar som det varit så här. Tömt magen och ätit välling, verkar ha gjort honom gott.


Testade även yoghurt idag. Som efterätt till middagen fick han en liten skål med turkisk yoghurt som jag blandade med den lila ellas kitchen (blåbär, äpple, sötpotatis och pumpa). Det gillade han verkligen. Ska koka lite fruktpuréer imorgon som jag kan använda till yoghurten.


Själv har jag virkat en hel del, är nu uppe i 49 rutor. Har tänkt att det ska bli minst 72 rutor men eftersom det går så himla snabbt att virka så kanske det blir fler. Fick slut av brunt garn så jag har bara kunnat virka två varv på varje ruta, istället borde jag fästa trådar men det är ju så himla tråkigt.




Av Linda - 7 mars 2010 09:11

Tristan har sovit helt fantastiskt bra i natt. Han somnade vid nio och vaknade bara några gånger, för att han tappat nappen, innan halv 3 då han ville ha mat. Sedan somnade han om och vaknade kring åtta för mat igen och då var han även utvilad och ville kliva upp. Lite ovanligt för att vara honom men helt ok tid att stiga upp.


Igår var han jätte hård i magen och villa knappt äta nåt på hela dagen. Gav honom 8 ml laktulos på morgonen men det hjälpte inte. Fick även messmör till lunchgröten och katrinplommon/päron puré till kvällsgröten. Inget hjälpte. Så nu på morgonen så fick han 10 ml laktulos. Hoppas det sätter igång magen lagom mycket.


Försökte med spagetti och köttfärssås igår, hade ingen mat med mig ner på stan så fick köpa en burk, men det var ingen hit. Blev kanske lite väl mycket smak. Provade den både kall och varm men inget funkade. För tillfället är favoriterna slottspuré och Ellas kitchen purérna. Gröt är riktigt gott i alla olika varianter och självklart fruktpurér. Är glad att han gillar mina hemkokta fruktblandningar.


Har funderingar på att byta ut kvällsersättningen mot välling med en förhoppning om att nattmålet skulle försvinna. Inte så himla roligt att kliva upp kl 3 för att göra iordning ersättning som han ändå bara äter knappt halva av. Tidigare vaknade han första gången vid 5-6 för att äta men de senaste nätterna har det varit tre som gäller. Känns som att jag knappt hunnit somna när han ska äta. Kanske dags för mig att komma i säng lite tidigare. Men det är ju så himla svårt.


Detta har jag pysslat med de senaste nätterna

  

Virkade mormorsrutor i färgerna, beige, vit, brunt och grönt. Jag har använt garnet Nepal från Drops.


Tänkte att det skulle bli en filt till Tristan i storleken 70 x 90 (om jag orkar) och då har jag nu gjort 2/10 av rutorna.


De här har jag gjort tidigare

Den blå filten är stickad i Drops Eskimo med rundstickor 10 i storleken 68 x 85 cm

Vita filten är stickad i Drops Polaris med stickor 20 och mäter ca 66 x 100 cm


Tristan fick mysa med den vita filten när den var färdig och den var väldigt mysig att stoppa in fingrarna i och gosa med. Har inte fäst trådarna på den blå ännu men det ska göras väldigt snart, hoppas jag.

Av Linda - 6 mars 2010 00:29

pojk idag. Han har sovit jätte mycket på dagen, inga 30 minuters pass utan minst 1 timme. Nu ikväll har det varit väldigt oroligt. Somnade först vid åtta och har sedan vaknat ett flertal tillfällen fram till nio då han tillslut fick komma upp. Somnade om kring halv elva och har sedan dess vaknat ett antal gånger. Inte alls som tidigare kvällar då han bara skriker, har mer bara varit orolig sömn.


Själv har jag haft besök av Linda och nu sitter jag och försöker göra färidgt mina filtar som legat alldelens för länge. Ska virka några rutor till innan jag kryper ner med min skrutt. Hoppas han kan sova bättre i natt.

Ovido - Quiz & Flashcards