Alla inlägg under april 2010

Av Linda - 16 april 2010 20:27

Har kokat lite olika puréer ikväll


Kycklingpuré

1/3 påse wokgrönsaker - thai

2 kycklinginnerfileer

1 1/2 dl pasta - mini snäckor


Kokade wokgrönsaker och kycklingen tillsammans

lade i pastan i slutet

Mixade allt tillsammans med kokvatten och en klick smör



Äppelpäpplig gryta

1 äpple

2 palsternackor

2 morötter

2 potatisar

1 vitlöksklyfta


Kokade allt tillsammans

Mixade med kokvatten och smör


Katrinplommonpuré

En påse torkade katrinplommon som jag mixade med lite av vattnet


Aprikos & äppelpuré

8 torkade aprikoser

1 äpple

2 stjärnanis


Kokade allt tillsammans och mixade med ganska mycket vatten



Tristan fick provsmaka matpuréerna innan det var dags för kvällsgröten och gillade båda två. Det blev små små bitar av pastan och han protesterade inte alls.


Tänkte testa att servera äppelgrytan med fisk men den funkar även bra som den är.

Av Linda - 14 april 2010 18:46

Har haft fullt upp idag men jag gillar det. Då njuter jag mer av de dagarna då vi inte gör någonting.


Dagen började med bvc besök och läkarkontroll. Eftersom vi fick underkänt på 6 månaderskontrollen fick vi komma tillbaka idag en månad senare. Och idag blev han godkänd.


Vi pratade som vanligt om hans bajsproblem. Eftersom laktulosen inte hjälper som den ska så har vi nu fått en förstoppningsmedicin utskriven på recept. Hoppas verkligen att detta hjälper nu. Fortsätter problemen ska vi kontakta bvc för att få en ordentlig utredning. Det känns skönt att de är så noga med att kolla upp alla avvikelser samtidigt som jag blir lite extra orolig. Det känns som att det verkligen är något som är fel när de tex. skickar remiss till hud för en liten prick på huvudet.


7 månader

8895 g

70,5 cm lång


Började idag att byta ut lunchgröten till puré istället. Han fick västkustgryta från semper till lunch. Den innehöll ganska stora bitar av potatis och det gillade han verkligen inte. Fick kväljningar av bitarna, smaskade i sig det andra och spottade ut potatisen. Den ska vi inte köpa igen, inte ännu i alla fall. Till middag gav jag hemlagad mat och den gillade han verkligen (brukar vara tvärtom i vanliga fall).


Ris - kokt och mixad

Wokgrönsaker - kokt och mixade

Kycklingpuré - kokade kyckling, lök och curry och mixade sedan med banan och grädde


Detta är favoritmaten hittills.

Gör puréerna var för sig så att jag lättare kan blanda mängder och i andra varianter. Till efterrätt blev det rivet päron med kesella och banan med kesella.


Besök nummer två på bvc handlade om barnsäkerhet och var en gruppinformation. Det mesta var sådant som vi redan har pratat om men vissa saker var nya. Hon rekomenderade att gå en förstahjälpen kurs för små barn och det känns som något som skulle vara bra. Skulle nog känna mig lite tryggare om något skulle hända.


Under tiden som vi vuxna fick massa information satt bebisarna på golvet och lekte. Tristan skulle ha alla leksaker och sa verkligen ifrån när de försökte ta tillbaka dem. Ingen annan bebis brydde sig om att deras bok försvann. Han har verkligen humör min lilla älskling. Kanske är dags att ta sig iväg och träffa bebisarna på öppna förskolan lite mer så han lär sig att det finns andra som vill leka med leksakerna.

Av Linda - 13 april 2010 12:43

Sydde färdigt byxorna när Tristan sov förmiddagsluren.

       

Det är roligt när man sytt något och upptäcker vad som ska förbättras till nästa gång. Mönsterpassningen känns viktigare i gren till linning än på benen så det ska jag tänka på nästa gång jag syr i randigt. Det var riktigt svårt att sy fast applikationen på rumpan och mudden var lite tjock för att sys ihop snyggt så fick sy den omlott istället. Nu vill jag sy fler byxor i andra material. Mönstret var väldigt stort så jag har förminskat det lite och de är ändå stora. Slit och slängbyxor att växa i.

        


På morgonen var vi på Pytteramsor och där har de en jätte rolig boll som Tristan gillar skarpt. Har letat när vi kom hem efter en liknande (inte det lättaste när man inte vet vad den heter) och tillslut hittade jag den här. Verkar vara en liknande boll. Ska beställa den och tror att det får bli en lila.

  



Av Linda - 12 april 2010 21:57

Nu har vi kört på 7,5 ml laktulos i en månad. Han har oftast haft diarre men den senaste veckan har det övergått till att han blivit hård i magen. Har fått kämpa hårt med att hålla igång magen. Är lite orolig att vi ska behöva öka dosen ytterligare, hade ju hoppats på en nedtrappning. Ska till bvc på onsdag för återkontroll efter sexmånaderskontrollen och jag hoppas verkligen att hon har något råd att ge mig.


Just nu äter han messmör/päron/katrinplommon i gröten, 7,5 ml laktulos på morgonen och rivet päron som mellanmål.


Han har haft lite matvägran i helgen och idag. Får han ha en majskrok i handen samtidigt så går det hur bra som helst annars skriker och gråter han bara. Matningen fram till middagen går jätte bra då behöver jag inte alls muta honom men sedan är det tvärstopp.


Solen har lyst hela dagen och temperaturen har legat närmare 15 grader. Den har gett mig en massa kreativ energi, har sytt en mössa, en byxa (nästan helt färdig) och virkat. Passade på att virka i solen när Tristan sov.


  

Lånade Baby cool på biblioteket vid vårt senaste besök och det är riktigt roligt att klippa sönder gamla kläder och sy om de. Mössan är en gammal t-shirt och byxorna syr jag av ett par tajts. Ska uppdatera med bild så fort byxorna är färdiga.

    

Mössan syr man genom att klippa ut två ovala bitar. Syr ihop dem räta mot räta men lämnar en liten öppning. Vänder arbetet rätt väg och syr ihop öppningen. Sedan är det bara att vika in halva mössan innuti mössan och voila, klart. Super enkel och rolig att sy. Kommer säkert bli fler. Mönstret var lite stort så jag fick sy om den några gånger innan jag hittade rätt storlek.


Av Linda - 8 april 2010 21:15

Har varit på pressvisningen på baby och barn mässan idag. I år har de en testbana för barnvagnar med tolv olika modeller man får köra. Banan var uppbyggd med trottoarkanter, smågrus, större grus, kullersten, gräs, trappor, backe och dörrar. Vi var fyra stycken som var där och körde på banan med de olika vagnarna samtidigt som pressen var där och fotade, intervjuade och filmade. Råd och rön och konsumentverket medverkade, igår släppte konsumentverket ett test på 10 barnvagnar och alla tio fick underkänt. Har fortfarande inte hittat något test på vår barnvagn, skulle vara kul att veta vad den skulle få i ett test.


http://www.tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/goteborg?videoId=1.1588180&selId=1.1045452&currPage=0


Insåg efter att ha provkört 12 olika vagnar att jag är väldigt nöjd med den jag har. Hittade ingen som var lika skön att köra. Testade en joggingvagn och den var fruktansvärt lättstyrd men platsen i den är rätt stor och känns inte så bebisvänlig. Stokke vagnen var hemsk att köra, förstår inte att någon vill ha en sådan vagn alls. Brio go var helt ok, hade väldigt skön fjädring men jätte dålig förvaring.


Som tack för att vi medverkade idag så fick vi en liten goodiebag. I den fanns det en entré biljett till valfri dag under mässhelgen, en superfin filt från blingo, snuttefilt från meandi och 50 kr rabatt i deras monter under mässan, mobilsocka från lollopard, ekologisk kexchoklad, lotion från libero, mama och en reflex. Känner mig så nöjd över att jag anmälde mitt intresse att medverka.

  


Har gjort några fynd på tradera de senaste veckorna (och några mindre bra fynd) Det är kul när det kommer paket och det som ligger i de är i fint skick.

  

Är mest nöjd med den turkosa Ej sikke lej tröjan med en uggla på ryggen och Meandi tröjan med husvagnar.

Av Linda - 7 april 2010 21:41

Tristan har verkligen fått upp farten när han sitter i gåstolen. Han tar sig nästan över tröskeln i köket och lätt mellan rummen. Har även upptäckt att när han ska till toaletten och råkar köra in i dörren så måste han backa först för att komma runt. Idag satt han i gåstolen i köket när jag röjde undan från lunchen och då upptäckte han att det finns saker i lådorna. Tidigare har han bara öppnat ena lådan en liten bit men nu drog han ut den helt och hittade massa roliga saker. Ut flög slevar, stekspadar, vispar och mått. Hans favorit är en kulvisp som både låter och går att bita på. Blev dock lite orolig när han rejsade iväg med stolen och vispen i munnen, in i lådan åkte den då och vi ut ur köket.

          


Har njutit av den underbara vårsolen. Det var 15 grader ute men med tanke på att det alltid brukar blåsa och vara kallt i skuggan så tog jag på mig en huvtröja plus en tunn vårjacka. Alldelens alldelens för varmt så när vi hade passerat industirområden så åkte jackan av. Satt ute ett tag när vi kom hem igen och bara njöt av solen under tiden som Trista fick vakna till.


Testade att ge honom en sötpotatispuré med köttfärs i. Det var jätte svårt att få köttfärsen slät och purén blev rätt grynig. Han tyckte inte att det var så gott och blev tillslut jätte arg. Tyvärr har han en mamma som inte ger sig i första taget, tog fram några majskrokar och använde de som skedar och då gick det bra.

Jag förstår inte varför han inte vill äta med sked när jag ger honom mat som innehåller lite bitar men med krokarna och rån som sked går det jätte bra.

      

Av Linda - 6 april 2010 08:41

Har firat min första påsk utan snö och utan min familj (tror jag) men med min nya alldelens egna familj. Vi har haft en lugn och skön påskhelg med släkten på Tristans pappas sida. Ätit gott, njutit av solen och tystnaden (och mörkret). På kvällen när vi skulle natta Tristan hittade jag knappt hans mun när vi hade släckt lampan. Tur att han är duktig på att leta upp sin mat själv.


  

Tristan har fått solglasögon och de kom väl till pass när vi var ute, så skönt för honom att slippa sitta bakom suffletten.

 

Under helgen då vi har träffat massa folk, en del nya och en del nygamla, har jag fått en ny pojke. Han har varit så otroligt nöjd hela tiden, skrattat och sprungit runt i sin gåstol. Sovit jätte bra (utom en natt då han var lite dålig i magen) och ätit ännu bättre. Det är en fröjd att ha med honom och sova borta, var lite orolig för hur han skulle reagera när han träffade så mycket folk med tanke på att han börjat bli rädd för vissa människor. Men det visade sig att den oron var i onödan.


  

Tristan busar med sin faster

 

Han har börjat med nya ljud. Väldigt höga toner men också mer ordliknande ljud, le le le och ma ma ma (hoppas på ett mama snart).


Mitt hjärta höll på att brista när jag lämnade honom inne med två släktingar för att gå ut och kolla vad de höll på med i garaget. När jag kom in igen (5 minuter senare) rann det tårar i hela ansiktet på lilleman. Han var så otroligt ledsen och hade blivit det direkt jag gick ut genom dörren och han upptäckte att jag var borta. Kände mig som värsta boven som hade lämnat honom, min lilla morsgris, men det är nog bra både för honom och för mig.


På vår promenad i lördags hittade vi massa vårtecken.

      

Krokus vid en sten, ishäng som tinade snabbt i den härliga vårsolen och en huggorm.

Ovido - Quiz & Flashcards