Direktlänk till inlägg 13 maj 2010

Maguppdatering

Av Linda - 13 maj 2010 12:39

Har inte skrivit på ett tag om Tristans mage och det beror på att läget är ungefär detsamma.


Har haft kontakt med barnmedicin igen efter en ökad dos som ledde till mycket magknip på nätterna. Nu har vi i fått rådet att testa oss fram med medicinen för att försöka hitta en gyllene medelväg. Har testat med att ge forlax både morgon och eftermiddag och bara gett den på morgonen. Nu äter han en påse på morgonen och inget mer.


Jag tror inte att det är medicinen som påverkar konsistensen så mycket utan mer vad det är han äter under dagen. Det är väldigt upp och ner från dag till dag och det är jätte svårt att hitta en bra balans. Några dagar har han varit helt förstoppad och då tycker jag ändå att jag gett ungefär samma mat och mellanmål som jag brukar. Tror det är dags att börja föra matdagbok igen så jag får full koll på vad det är som påverkar.


Kanske borde stå på mig att de ska göra en utredning istället så att alla matallergier går att utesluta. Lite överkänslighet och mage som är i obalans är det ju fler som har haft. Så jobbigt bara när man märker på honom att det gör ont. Han tar i så han blir röd. Nu har det varit bra i 6 dagar.


Har testat lite nya maträtter

Cous cous

Tonfisk

Broccoli

Majs

Den gillades inte så mycket, väldigt mycket bitar i den och det ledde till många grimaser samtidigt som han ändå öppnade munnen och ville ha mer.


Cous cous

Köttfärssås

Annans

Det var gott men den blev lite för tjock så jag rörde ut den med creme fraiche och lite vatten till mer lös konsistens.


Lax

Potatis

Sötpotatis

Dill

Ingen jätte hit, vet inte om det är laxen eller potatisen som gör det


Banan

Päron

Keso med äpple och päron

Gillades skarpt, ska testa den med annanas och passion när den här är slut.


Och självklart kör jag fortfarande på med mina wokgrönsaker som komplement till en fullgod måltid. Köpte sommargrönsaker nu som innehåller lite mer ärtor och blomkål, hoppas den duger till herrn.


Det är svårt att hålla sig ifrån riset och minska ner på pastan när han inte är någon storätare av potatis. Vet inte om cous cousen ska ätas lika sällan som pastan, får fråga barnmed. om det nästa gång.


Försöker införa så mycket bitar som möjligt men det är svårt. Stod igår och tittade på barnmatsburkarna i affären och konstaterade att Tristan nog inte vill äta de. Det är riktigt mycket bitar i alla burkar, även Hipp. Ska på dop på lördag och tänkte då ta med burkmat istället för den frysta, hoppas jag hittar någon som innehåller få bitar och sådana som inte är så stora.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 23 mars 2013 23:33

Jag och mamma besökte Torneå för några veckor sedan. Av en slump hittade vi en tygaffär som visade sig ha massa garn. Mattrasor i mängder. Vill man ha lite extra jobb och nysta själv kostade det bara 4.90 ?. Jag hittade ett jätte gulligt med små blom...

Av Linda - 7 mars 2013 00:16

Min kära vän Marie gav mig en väska full med underbara garner i härliga färger. Många av de var i ull och multifärgade. Blev förtjust i Big delight 07 från Drops och hittade ett perfekt mönster till det garnet. Men när halsduken väl var klar så kä...

Av Linda - 3 mars 2013 09:57

Av Linda - 3 mars 2013 09:45

Mitt pärlpysslande fortsätter och jag fick igårkväll erfara att det är skillnad på pärlor och pärlor. Skålen vi gjorde igår gav vi till min faster i present. Fyllde den med lite godis och hipps vipps var pärlorna en godisskål. På kvällen när ba...

Av Linda - 2 mars 2013 12:48

Hittade ett inlägg hos 101 nya idéer som handlade om nabbipärlor. Blev så sugen på att testa så fram åkte pyssellådan. Skålen gör man genom att smörja en ugnssäker skål med olja. Därefter lägger man ett lager med pärlor. Oljan gör så att pärlorna...

Ovido - Quiz & Flashcards