Direktlänk till inlägg 18 maj 2010

Ett samtal från barnmedicin

Av Linda - 18 maj 2010 08:46

Igår ringde vår läkare på barnmedicin och ville ha en uppdatering om Tristans mage.


Jag sa att jag trodde att det var det han åt som gjorde att han var förstoppad eller lös eftersom jag inte märkte någon effekt när jag ökade doserna på medicinen och hon höll med. Kanske skulle bli läkare istället.


Vi behöver inte längre oroa oss för att det ska vara någon sjukdom som gör att han har problem med magen utan bara att han är lite känslig. Undra vem han kan ha ärvt det av, hmmm.


Nu ska jag själv försöka göra en livsmedelsutredning för att hitta ett mönster och lista ut vad han är mer känslig mot än annat. Har gjort det här på mig själv för några år sedan då jag försökte komma fram till vad som skulle få min mage att sluta krampa. Nu är jag här igen fast med min son.


Började i torsdags att skriva matdagbok men efter vår lilla resa till Uppsala i helgen så kom jag av mig och har nu börjat om igen. Det är inte lika lätt att hitta mönster när han äter så mycket mat men så länge jag orkar göra maten till honom själv så underlättar det lite. Burk-spaggetti & köttfärssås tror jag sätter igång mage riktigt mycket. Svårt att avgöra om det är tillsattserna i barnmaten eller livsmedlena i sig som gjorde det.


Lagade lite mat igår som jag ska testa idag

Kyckling

Kokosmjölk

Sambal oelek (pytte lite)

Vitlök

Blomkål

Ärtor

Gröna bönor

Morötter


Tyckte själv att den här blandningen smakade riktigt bra och den blev väldigt snygg i färgen


Till middag lagade jag korv under frasigt täcke. Saltade den inte och ska mixa lite rester idag till lilleman

Falukorv

Krossade tomater

Potatis

Vitlök

Gräslök

Vitt bröd

Smör

Ost

Blev även lite rester kvar av grönsakerna från kycklingrätten som får mixas med så måltiden blir lite mer komplett.


Katrinplommonpuré ska han äta flera gånger om dagen, måste handla några påsar idag så jag kan koka och frysa in.


Har funderat lite på det här med att jag ställer mig och kokar purén istället för att köpa den. Varför gör jag det här, tycker jag verkligen att det är roligt eller var får jag energin ifrån.

1 Det är roligt att laga barnmat själv

2 Slipper tillsattser

3 Jag kan själv välja vad jag stoppar i hans mun

4 Det är väldigt mycket billigare


 
 
Ingen bild

Mamma

19 maj 2010 08:52

Det var väl fyra väldigt bra argument för att laga maten själv, keep up the good vork!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 23 mars 2013 23:33

Jag och mamma besökte Torneå för några veckor sedan. Av en slump hittade vi en tygaffär som visade sig ha massa garn. Mattrasor i mängder. Vill man ha lite extra jobb och nysta själv kostade det bara 4.90 ?. Jag hittade ett jätte gulligt med små blom...

Av Linda - 7 mars 2013 00:16

Min kära vän Marie gav mig en väska full med underbara garner i härliga färger. Många av de var i ull och multifärgade. Blev förtjust i Big delight 07 från Drops och hittade ett perfekt mönster till det garnet. Men när halsduken väl var klar så kä...

Av Linda - 3 mars 2013 09:57

Av Linda - 3 mars 2013 09:45

Mitt pärlpysslande fortsätter och jag fick igårkväll erfara att det är skillnad på pärlor och pärlor. Skålen vi gjorde igår gav vi till min faster i present. Fyllde den med lite godis och hipps vipps var pärlorna en godisskål. På kvällen när ba...

Av Linda - 2 mars 2013 12:48

Hittade ett inlägg hos 101 nya idéer som handlade om nabbipärlor. Blev så sugen på att testa så fram åkte pyssellådan. Skålen gör man genom att smörja en ugnssäker skål med olja. Därefter lägger man ett lager med pärlor. Oljan gör så att pärlorna...

Ovido - Quiz & Flashcards