Direktlänk till inlägg 18 maj 2010

Getter, får och traktorer

Av Linda - 18 maj 2010 09:03

Var på 4H besök med Öppna förskolan.

Vi var en stor skara som hade tagit oss dit till fots, med buss och bil.

Började eftermiddagen med att grilla korv och fika.

Kl ett kom föreståndaren och tog hand om oss. Vi fick en rundvisning på gården, gå in till djuren och hälsa på de. Alla barnen fick klappa djuren och sedan avslutades dagen med Traktoråkning.


Getterna var fruktansvärt keliga och de små killingarna hoppade upp på ryggarna när folk böjde sig ner. Hon hade förvarnat om detta och många pappor böjde sig ner för att barnen skulle få se hur killingarna gjorde. Några böjde sig ner för att skydda sina barn mot hårda horn och fick även de en liten killing på ryggen. Tristan tyckte det var spännande med de stora getterna när de stod och kliade sig mot staketet. Jag hade honom i bärselen och han sprattlade förtjust med sina små ben.


  


Nästa djur att besöka var tre små minigrisar, inte så spännande men söta var de. Grisar gör inte så mycket roliga konster och det var trångt inne i ladugården så det var svårt att se de små.


Fåren var trevliga djur. De stora bräkte högt och mörkt och de små extremt ljust. En av tackorna gillade verkligen att bli kliad och stod länge och lät alla barn och vuxna klia henne på ryggen. Tristan kände på pälsen och skrattade härligt glatt när tackan vände på sig och tittade på honom. Lammen var roliga när de sprang omkring och lekte men roligast var nog ändå traktorn som fyllde på alla vattenhoar. På väg ut ur hagen började Tristan att låta som ett får. Vet inte om det var en slump eller om han faktiskt försökte få fram ett bäää. Roligt lät det.


  


Kaninerna var sista anhalten innan traktoråkningen och då började lilleman bli riktigt trött. Vi klappade kaninerna lite och tittade lite mer på traktorn som nu hade förflyttat sig upp till ladugården.


  


De stora barnen hoppade upp på vagnen för en åktur och jag bäddade ner skrutten i vagnen och promenerade hem genom skogen.


En härlig dag utomhus, många skratt och förvånade miner när djuren lekte. Tyvärr lite kallt, dubbla byxor var faktiskt ett par byxor för lite.

Känner mig ännu mer sugen att placera Tristan på en ur och skur förskola nu, synd att det inte finns någon i vårt område. Någon som är sugen på att starta en?


Jag gillar verkligen konceptet 4H men lite irriterad kan jag bli när de först står och pratar om att de tänker miljö/hälsa/undervisning/barn och sedan står med traktorn på tomgång undertiden de fyller vattenhinkarna. Samtidigt står alla barn i närheten och ska få klappa kaninerna och föreståndaren försöka berätta om de här ulliga gulliga små sakerna. Hur svårt är det att stänga av traktorn under en kvart?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 23 mars 2013 23:33

Jag och mamma besökte Torneå för några veckor sedan. Av en slump hittade vi en tygaffär som visade sig ha massa garn. Mattrasor i mängder. Vill man ha lite extra jobb och nysta själv kostade det bara 4.90 ?. Jag hittade ett jätte gulligt med små blom...

Av Linda - 7 mars 2013 00:16

Min kära vän Marie gav mig en väska full med underbara garner i härliga färger. Många av de var i ull och multifärgade. Blev förtjust i Big delight 07 från Drops och hittade ett perfekt mönster till det garnet. Men när halsduken väl var klar så kä...

Av Linda - 3 mars 2013 09:57

Av Linda - 3 mars 2013 09:45

Mitt pärlpysslande fortsätter och jag fick igårkväll erfara att det är skillnad på pärlor och pärlor. Skålen vi gjorde igår gav vi till min faster i present. Fyllde den med lite godis och hipps vipps var pärlorna en godisskål. På kvällen när ba...

Av Linda - 2 mars 2013 12:48

Hittade ett inlägg hos 101 nya idéer som handlade om nabbipärlor. Blev så sugen på att testa så fram åkte pyssellådan. Skålen gör man genom att smörja en ugnssäker skål med olja. Därefter lägger man ett lager med pärlor. Oljan gör så att pärlorna...

Ovido - Quiz & Flashcards