Alla inlägg under maj 2010

Av Linda - 18 maj 2010 16:43

Tristan och jag har suttit ute på gräsmattan och lekt i några timmar.

    

När vi precis hade plockat ihop alla leksaker, tittat på några blommor och plockat löv från ett träd kom en mjuk kompis ut från huset.


     

Grannens goa hund ville gärna leka och Tristan blev överförtjust. Hon är så himla snäll och brydde sig inte alls om att Tristan tog henne i ansiktet och slet lite väl hårt i pälsen. Han satt på henne utan att hon ens reagerade. Tror de kommer leka massor när han börjar springa. Tur att vovven har en sån snäll matte som låter lilleman leka med henne.


  

Av Linda - 18 maj 2010 09:03

Var på 4H besök med Öppna förskolan.

Vi var en stor skara som hade tagit oss dit till fots, med buss och bil.

Började eftermiddagen med att grilla korv och fika.

Kl ett kom föreståndaren och tog hand om oss. Vi fick en rundvisning på gården, gå in till djuren och hälsa på de. Alla barnen fick klappa djuren och sedan avslutades dagen med Traktoråkning.


Getterna var fruktansvärt keliga och de små killingarna hoppade upp på ryggarna när folk böjde sig ner. Hon hade förvarnat om detta och många pappor böjde sig ner för att barnen skulle få se hur killingarna gjorde. Några böjde sig ner för att skydda sina barn mot hårda horn och fick även de en liten killing på ryggen. Tristan tyckte det var spännande med de stora getterna när de stod och kliade sig mot staketet. Jag hade honom i bärselen och han sprattlade förtjust med sina små ben.


  


Nästa djur att besöka var tre små minigrisar, inte så spännande men söta var de. Grisar gör inte så mycket roliga konster och det var trångt inne i ladugården så det var svårt att se de små.


Fåren var trevliga djur. De stora bräkte högt och mörkt och de små extremt ljust. En av tackorna gillade verkligen att bli kliad och stod länge och lät alla barn och vuxna klia henne på ryggen. Tristan kände på pälsen och skrattade härligt glatt när tackan vände på sig och tittade på honom. Lammen var roliga när de sprang omkring och lekte men roligast var nog ändå traktorn som fyllde på alla vattenhoar. På väg ut ur hagen började Tristan att låta som ett får. Vet inte om det var en slump eller om han faktiskt försökte få fram ett bäää. Roligt lät det.


  


Kaninerna var sista anhalten innan traktoråkningen och då började lilleman bli riktigt trött. Vi klappade kaninerna lite och tittade lite mer på traktorn som nu hade förflyttat sig upp till ladugården.


  


De stora barnen hoppade upp på vagnen för en åktur och jag bäddade ner skrutten i vagnen och promenerade hem genom skogen.


En härlig dag utomhus, många skratt och förvånade miner när djuren lekte. Tyvärr lite kallt, dubbla byxor var faktiskt ett par byxor för lite.

Känner mig ännu mer sugen att placera Tristan på en ur och skur förskola nu, synd att det inte finns någon i vårt område. Någon som är sugen på att starta en?


Jag gillar verkligen konceptet 4H men lite irriterad kan jag bli när de först står och pratar om att de tänker miljö/hälsa/undervisning/barn och sedan står med traktorn på tomgång undertiden de fyller vattenhinkarna. Samtidigt står alla barn i närheten och ska få klappa kaninerna och föreståndaren försöka berätta om de här ulliga gulliga små sakerna. Hur svårt är det att stänga av traktorn under en kvart?

Av Linda - 18 maj 2010 08:46

Igår ringde vår läkare på barnmedicin och ville ha en uppdatering om Tristans mage.


Jag sa att jag trodde att det var det han åt som gjorde att han var förstoppad eller lös eftersom jag inte märkte någon effekt när jag ökade doserna på medicinen och hon höll med. Kanske skulle bli läkare istället.


Vi behöver inte längre oroa oss för att det ska vara någon sjukdom som gör att han har problem med magen utan bara att han är lite känslig. Undra vem han kan ha ärvt det av, hmmm.


Nu ska jag själv försöka göra en livsmedelsutredning för att hitta ett mönster och lista ut vad han är mer känslig mot än annat. Har gjort det här på mig själv för några år sedan då jag försökte komma fram till vad som skulle få min mage att sluta krampa. Nu är jag här igen fast med min son.


Började i torsdags att skriva matdagbok men efter vår lilla resa till Uppsala i helgen så kom jag av mig och har nu börjat om igen. Det är inte lika lätt att hitta mönster när han äter så mycket mat men så länge jag orkar göra maten till honom själv så underlättar det lite. Burk-spaggetti & köttfärssås tror jag sätter igång mage riktigt mycket. Svårt att avgöra om det är tillsattserna i barnmaten eller livsmedlena i sig som gjorde det.


Lagade lite mat igår som jag ska testa idag

Kyckling

Kokosmjölk

Sambal oelek (pytte lite)

Vitlök

Blomkål

Ärtor

Gröna bönor

Morötter


Tyckte själv att den här blandningen smakade riktigt bra och den blev väldigt snygg i färgen


Till middag lagade jag korv under frasigt täcke. Saltade den inte och ska mixa lite rester idag till lilleman

Falukorv

Krossade tomater

Potatis

Vitlök

Gräslök

Vitt bröd

Smör

Ost

Blev även lite rester kvar av grönsakerna från kycklingrätten som får mixas med så måltiden blir lite mer komplett.


Katrinplommonpuré ska han äta flera gånger om dagen, måste handla några påsar idag så jag kan koka och frysa in.


Har funderat lite på det här med att jag ställer mig och kokar purén istället för att köpa den. Varför gör jag det här, tycker jag verkligen att det är roligt eller var får jag energin ifrån.

1 Det är roligt att laga barnmat själv

2 Slipper tillsattser

3 Jag kan själv välja vad jag stoppar i hans mun

4 Det är väldigt mycket billigare


Av Linda - 13 maj 2010 12:39

Har inte skrivit på ett tag om Tristans mage och det beror på att läget är ungefär detsamma.


Har haft kontakt med barnmedicin igen efter en ökad dos som ledde till mycket magknip på nätterna. Nu har vi i fått rådet att testa oss fram med medicinen för att försöka hitta en gyllene medelväg. Har testat med att ge forlax både morgon och eftermiddag och bara gett den på morgonen. Nu äter han en påse på morgonen och inget mer.


Jag tror inte att det är medicinen som påverkar konsistensen så mycket utan mer vad det är han äter under dagen. Det är väldigt upp och ner från dag till dag och det är jätte svårt att hitta en bra balans. Några dagar har han varit helt förstoppad och då tycker jag ändå att jag gett ungefär samma mat och mellanmål som jag brukar. Tror det är dags att börja föra matdagbok igen så jag får full koll på vad det är som påverkar.


Kanske borde stå på mig att de ska göra en utredning istället så att alla matallergier går att utesluta. Lite överkänslighet och mage som är i obalans är det ju fler som har haft. Så jobbigt bara när man märker på honom att det gör ont. Han tar i så han blir röd. Nu har det varit bra i 6 dagar.


Har testat lite nya maträtter

Cous cous

Tonfisk

Broccoli

Majs

Den gillades inte så mycket, väldigt mycket bitar i den och det ledde till många grimaser samtidigt som han ändå öppnade munnen och ville ha mer.


Cous cous

Köttfärssås

Annans

Det var gott men den blev lite för tjock så jag rörde ut den med creme fraiche och lite vatten till mer lös konsistens.


Lax

Potatis

Sötpotatis

Dill

Ingen jätte hit, vet inte om det är laxen eller potatisen som gör det


Banan

Päron

Keso med äpple och päron

Gillades skarpt, ska testa den med annanas och passion när den här är slut.


Och självklart kör jag fortfarande på med mina wokgrönsaker som komplement till en fullgod måltid. Köpte sommargrönsaker nu som innehåller lite mer ärtor och blomkål, hoppas den duger till herrn.


Det är svårt att hålla sig ifrån riset och minska ner på pastan när han inte är någon storätare av potatis. Vet inte om cous cousen ska ätas lika sällan som pastan, får fråga barnmed. om det nästa gång.


Försöker införa så mycket bitar som möjligt men det är svårt. Stod igår och tittade på barnmatsburkarna i affären och konstaterade att Tristan nog inte vill äta de. Det är riktigt mycket bitar i alla burkar, även Hipp. Ska på dop på lördag och tänkte då ta med burkmat istället för den frysta, hoppas jag hittar någon som innehåller få bitar och sådana som inte är så stora.

Av Linda - 12 maj 2010 22:31

Ska vara med i vi föräldrars omslagstävling där barnet får vara omslagsbebis i september med fotografering i juni


Kan inte bestämma mig för vilken bild jag ska välja. Funderar på någon av de här. Kommentera vilken du tycker.


Bild 1


 

Bild 2


 

Bild 3


Bild 4  

Av Linda - 12 maj 2010 17:13

...då hade hans nya skor kommit väl till pass idag då regnet öste ner på vår promenad.



De har även en god sula att bita på

    


och ett skaft som går in i munnen


Köpte de på Göksäter tillsammans med den här härliga morgonrocken

  

Den är i strl 86 och riktigt mjuk och gosig.



I fredags fick jag äntligen iväg paketet till min väns bebis och kan nu lägga upp bild på slutresultatet på filten

    

Mormorsrutor virkade i Nepal från drops

Av Linda - 12 maj 2010 16:36

Vår barnvagn har varit lite sned, den högra sidan aningens högre än den vänstra. Suffletten är väldigt glapp och glider bakåt när man går. Jag har många gånger tänkt att jag ska ta tag i detta och reklamera vagnen, har tänkt på det ungefär varje gång jag är ute med vagnen vilket är i princip varje dag.


I fredags tog jag äntligen tag i detta. Har beställt vagnen via en sida på nätet och kom inte riktigt ihåg vad den sidan hette. Letat igenom gamla mail och hittade tillslut rätt sida. Skrev ett ganska långt mail där jag förklarade vad det var som var fel och att jag ville göra en reklamation, skickade iväg det och två sekunder senare fick jag ett mail delivery notifaction failure.


Tänkte att mailadressen kanske var fel, gick in på deras hemsida för att hitta rätt mailadress men sidan var avstängd. Ringde telefonnummret jag hade och även det var avstängt utan hänvisning. Kände mig helt plötsligt som ett stort frågetecken.


Jag ska ju kunna det här, det är ju det jag undervisar om. Men vad gör man när butiken upphört helt och hållet?


För att få något svar på hur jag skulle gå till väga nu så ringde jag konsumentvägledaren. I Göteborg hade de stängt och eftersom butiken låg i Örebro tänkte jag att jag kunde ringa dit istället.


Efter 30 minuter i kö, endast två samtal före, kom jag äntligen fram. "Tanten" i luren lät som att hon bara ville gå hem och inte alls ta mitt samtal. Det första hon säger är:

- Bor du i Örebro

Varpå jag svarar

- Nej

- Då kan jag inte hjälpa dig, vi kan endast ta emot samtal från de som bor här. Annars...

Då avbröt jag henne och sa att det enda jag undrade var om butiken fanns kvar i Örebro. Sa lite snabbt att jag skulle reklamera en barnvagn men butiken går inte att få tag på.


Helt plöstligt vänder den otrevliga tanten och blir en hjälpsam tant. Hon erbjuder sig att kolla upp om butiken finns kvar och ringa mig på måndag och berätta. Vi pratar vidare ett tag till och får även reda på att det finns två sidor på nätet där man kan kolla upp om företag finns registerade. Beslutar mig för att försöka kolla upp detta själv istället.


Innan jag lägger på hann jag även fråga vem jag skulle reklamera till om butiken gått i konkurs.


Bra sidor där man kan kolla upp företag

allabolag.se

bolagsverket.se


Kom tillslut fram till att bolaget inte fanns registrerat längre och nu var jag tvungen att hitta vem som importerar vagnen. Har en tysk vagn.


Googlade på importör och knorr men det kändes som att jag inte fick upp något vettigt alls. Kom tillslut in på tillverkarens sida, på tyska så klart. För att inte ge upp helt och hållet ringde jag min vän som är tysklärare och bad henne hjälpa mig. Efter att hon också googlat importör och vagnens namn så hittade hon en sida som verkade vara en importör. Tog kontakt med de och efter 5 minuter hade jag fått mail.


Har haft tät mailkontakt med en person på det företaget och nu är vagnen fixade och sufflett beställd.


Så krångligt men ändå så enkelt bara man hittar rätt personer. Detta är tack vare Emma som lyckades hjälpa mig med importören.


Ser detta som en liten fortbildning. Det är svårt att undervisa om något man inte upplevt själv. Många gånger kan jag hitta exempel där jag använt konsumentlagarna själv men reklamation då företaget inte längre existerar fanns inte ens med i min tanke att det kunde hända.


Nu har det hänt och jag är en stor erfarenhet rikare.



Av Linda - 5 maj 2010 20:29

När vi vaknade idag sken solen och det var en alldelens blå himmel. Hela min kropp skrek efter friskluft och sol. Under tiden som jag fixade frukosten så gjorde jag iordning en picknick väska, kaffetermosen fylld till bredden och mat till Tristan så att det inte skulle göra något om vi blev borta i flera timmar. Och det blev vi.


Kl 11 satte vi oss på bussen och åkte in mot staden, en av alla trevliga göteborgare undrade om hon skulle hjälpa mig med vagnen men vid det här laget så kommer vi upp på de flesta bussarna. Tycker det är otroligt många som frågar om jag vill ha hjälp och oftast är det de som är lite yngre, typ gymnasieåldern, som undrar. Känner mig sällan besvärad när jag ska på bussen och det är inte så ofta man behöver be någon flytta på sig för att vagnen ska få plats.


  


Väl inne i stan hämtade vi Tristans nya byxor från Fina frön, så underbart fina blev de och hon var lika trevlig som vanligt. Efter en liten promenad och fundering var vi skulle slå oss ner hade Tristan somnat och jag satt mig på filten utanför Hagakyrkan. Tänkte att jag kanske skulle ta bussen hem innan bussbiljetten hade gått ut (gäller bara 1,5 timme) men det var så otroligt skönt i solen. Kaffe, glass och en tidning. Tristan sov hårt för han vaknade inte när kyrkans klockor slog 12.


           


När min son började bli less på att sitta på filten och leka gick vi vidare mot slottsskogen. Varför finns alla mammor inne i stan? Var håller alla mammor på Hisingen hus? Det är sällan jag möter mammor när jag är ute och går hemma, de flesta vi stöter på kommer från en förskola eller är på väg till en. När man kommer in till stan så är det mammor, pappor, far och mormödrar överallt.


I lekparken Plikta gungade vi, tog många vingliga steg och pratade med bebisar. Det är så roligt att se hur Tristan reagerar när det kommer barn i hans ålder eller lite äldre. Han blir så himla glad, vill gå fram till de och känna på de. Det kom fram en liten kille och hans storebror, den äldre sa "Nisse, är du kär i den där tjejen" (och syftade på Tristan) Hur söta är inte barn. När de gått därifrån började jag fundera på varför han trodde att det var en tjej. Om det berodde på hans röda jacka och mössan som har rosa inslag, kan en pojke som är så liten (kanske 3 år) associera färg till kön eller var det bara tankarna om att pojke flicka hör ihop och att när hans lillebror Nils tittade på Tristan så var han automatiskt kär. När börjar barn tänka på kärlek?


Innan det var dags för hemfärd hann vi mata fåglarna tillsammans med Linda, Meja och Joline. Det var inga fåglar där när vi kom men när brödsmulorna började ramla mot vattnet så flockades måsarna snabbt. Tycker de kan bli lite läskiga när de kommer så nära och nästa äter från handen. Tristan tyckte att det var spännande och blev alldelens ivrig där han satt i vagnen när de flaxade omkring ovanför vattnet. Det gäller verkligen att inte visa att det är lite läskigt. Undra hur det ska gå med alla spindlar, hur ska jag lyckas låtsas inför Tristan att jag inte tycker de är fruktansvärt obehagliga.

Ovido - Quiz & Flashcards