Alla inlägg den 7 juni 2010

Av Linda - 7 juni 2010 21:31

Har haft hk-lektion med min son idag.

Vi har tillbringat em. i köket och lagat pureér av olika slag.

Nu har jag mat för tre veckor och när de tre veckorna är slut åker vi till norrland. Känns skönt att ha laddat frysen med mat.


Där finns nu

Currykyckling (recept finns i tidigare inlägg)

Korvstroganoff och ris

Köttfärssås och spagetti

&

Kyckling i ugn

-Kycklingfilé i skivor

-Potatis

-Morot

-Palsternacka

-Kålrot

-Vitlök

-Timjan

-Svartpeppar

-Saften från två citronklyftor, resterande klyftor fick följa med in i ugnen


La allt i en ugnssäker form och ringlade olja över.

Längst ner i ungen på 250 grader i ca 1 timme.

Mixade och rev tillsist ner prästost.


Tristan smakade en tugga och verkade gilla det. Imorgon kommer det riktiga resultatet.

Av Linda - 7 juni 2010 11:48

Igår började vi vår nedtrappning av forlax, Tristans magmedicin. Har gått från hel dos till halv och det har gett bra resultat hittils. Vi ska trappa ner i ca en vecka och blir det inga stora förändringar under den här tiden kan vi sluta med medicinen helt. Ska bli så skönt att slippa det där pulvret som smakar brustablett.


Igår var han mjuk och idag väldigt lös. Tror att det kan bero på att han åt burkmat igår och att det eventuellt är någon tillsats i den som han reagerade på. Kanske inte så jätte konstigt eftersom han sällan äter det.


Appropå gårdagens burkmats matning. Till lunch åt han kalkon och grönsaker (ett säkert kort som jag vet att han gillar) men till middag testade jag en ny variant, lax med ris och grönsaker. För det första var han jätte hungrig vilket betyder ganska svårmatad och det var andra gången han skulle äta lax. Första gången var ingen hit och inte andra heller. Han åt några tuggor, kanske 1/3 av burken, innan han insåg att han inte tyckte om det. Tårarna började rinna och han vred på sig i stolen samtidigt som han gapade för att han var hungrig. S tog honom i sitt knä istället men det blev inte så mycket bättre. Det slutade med att jag slängde maten på tallriken och värmde lasagne istället. Den åt han med god aptit och var riktigt nöjd efteråt. En finsmakare till son har jag fått.


Idag är det dags för mig att ta tag i storkoket. Har varken haft tid eller lust att laga mat men idag regnar det, perfekt inne dag och jag hoppas jag hinner med massor.


Har precis varit på BVC för vägning och mätning (min sista gång under den här föräldraledigheten). Tristan har stabiliserat upp sig och nu lagt sig på medelkurvan. Väger 9,4 kg och är 72 lång.

Ovido - Quiz & Flashcards