Alla inlägg den 16 november 2010

Av Linda - 16 november 2010 20:58

  

Fredag eftermiddag/kväll ägnade jag åt ljusstöpning. När jag var liten kommer jag ihåg att vi stöpte ljus under julpysslet i församlingshemmet. Vi stöpte raka "vanliga" ljus och grenljus. Grenljusen var något alldelens extra fint och de brände aldrig mamma.

    

En kollega lade för några veckor sedan fram en lapp ang. ljusstöpning och de andra kollegorna slängde sig på den och fyllde i sitt namn (jag gjorde detsamma utan att ens kolla när/var/hur). Det lät roligt att få stöpa ljus igen så varför inte. Listan blev snabbt full och åkte därför bort. Någon vecka senare kom det en annan lapp i mitt fack där det stod var vi skulle vara och vad som var viktigt att tänka på. Oömma kläder, ljusstumpar, något att ta ljusen i (kartong av något slag, för några ljus?? Jag var inte helt med på den) och gärna idéer till ljusformationer. Hmm min hjärna gick igång och eftersom det var så mycket på jobbet hann jag aldrig kolla upp vad det var vi verkligen skulle göra.

    

Mina kollegor Karoline och Karin i bakgrunden är i full gång med stöpningen.


Efter ett ganska långt utvecklingssamtal kom jag äntligen iväg. Dryga timmen försenad kommer jag in till ett gäng som är i full gång att klippa och forma nät. ??? Fattar ingenting men gör som jag blir tillsagd att lämna av mina saker, byta kläder, ta på mig inneskor och komma in till de andra. Nu först börjar jag förstå vad vi ska göra. De sitter och tillverkar ljuskronor i alla möjliga olika former. Visst har jag sett sådana på bild men aldrig tänkt på hur de är gjorda. Nu vet jag och det var riktigt roligt att få prova på att göra egna. Jag hann med två runda och ett hjärtformat. Två vridna ljus och ett litet på en typ av fot.

        


         

Till detta hör också att vi blev serverad riktigt god mat, fika, glögg med tilltugg, frukt och fudge. Och inte nog med det, allt detta skedde i ett underbart hus. Tack Anders och Anette för att ni ordnade detta, det var mycket trevligt och jag hoppas verkligen att jag får chans att delta igen.

    

  

Frukostmys på lördagen med hemstöpt tänt ljus

Skapa flashcards