Direktlänk till inlägg 30 november 2011

Trolldegsrecept, någon?

Av Linda - 30 november 2011 20:32

Regnet öser ner och plusgraderna verkar vara här för att stanna.

Dagen har jag ägnat åt att svära åt mina symaskiner (tänk att båda skulle få sig en salva idag). Var super pepp på att sy, fram med mönster och tyger och jag visste precis vad jag ville ha. Tanken var att sy två hängselklänningar och en sparkbyxa. Sparkbyxan skulle jag sy i ett lila manchestertyg med vita hjärtan på, där började mina problem, symaskinen ville inte sy sömmarna. Vet inte vad som har hänt med den men den vill bara sy raksöm, inte ens sicksacken blir som den ska. Frustrerad och helt vilsen satt jag där med mitt tyg. Tänkte att overlocken fick göra jobbet istället och så blev det skit fult. Fick klippa om och testa igen. När nästan hela byxan var färdigsydd så började overlocken att tjorva, trådarna gick av och jag trädde fel och de gick av osv. Så fortsatte det rätt länge, alldelens för länge.


Tror det var vädrets fel :)

Efter några timmar, närmare 3 så började jag ge upp och resultatet blev ett par sparkbyxor som jag är extremt missnöjd med och en hängselklänning i fordonstyg, utan hängslen som jag har lite tankar om att "hotta" upp. Får se var det här slutar. Nu ska jag testa virknålen istället, den kan väl i alla fall inte göra så att trådarna går av...eller?


Mitt stora hjärta och jag har lekt med trolldeg, jag delade degen i tre och färgade bitarna röd, blå och gul. Vi hade riktigt roligt och det blev både bilar, skotrar och lastbilar. Det slutade med att alla skulle gå och sova och nu är vår deg marmorerad.

Nu till min fråga, någon som har ett bra recept på trolldeg? Min blev rätt lös, bilarna ville rasa ihop och den kladdade en hel del på händerna. Försökte tillsätta mer mjöl men jag tycker inte att den blev så mycket fastare. Hur gör ni?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 23 mars 2013 23:33

Jag och mamma besökte Torneå för några veckor sedan. Av en slump hittade vi en tygaffär som visade sig ha massa garn. Mattrasor i mängder. Vill man ha lite extra jobb och nysta själv kostade det bara 4.90 ?. Jag hittade ett jätte gulligt med små blom...

Av Linda - 7 mars 2013 00:16

Min kära vän Marie gav mig en väska full med underbara garner i härliga färger. Många av de var i ull och multifärgade. Blev förtjust i Big delight 07 från Drops och hittade ett perfekt mönster till det garnet. Men när halsduken väl var klar så kä...

Av Linda - 3 mars 2013 09:57

Av Linda - 3 mars 2013 09:45

Mitt pärlpysslande fortsätter och jag fick igårkväll erfara att det är skillnad på pärlor och pärlor. Skålen vi gjorde igår gav vi till min faster i present. Fyllde den med lite godis och hipps vipps var pärlorna en godisskål. På kvällen när ba...

Av Linda - 2 mars 2013 12:48

Hittade ett inlägg hos 101 nya idéer som handlade om nabbipärlor. Blev så sugen på att testa så fram åkte pyssellådan. Skålen gör man genom att smörja en ugnssäker skål med olja. Därefter lägger man ett lager med pärlor. Oljan gör så att pärlorna...

Ovido - Quiz & Flashcards