Alla inlägg under december 2010

Av Linda - 17 december 2010 20:49

  

Efter jobbet åkte jag hem och hämta skrutten för att bege oss mot Sisjön och lekstaden. Helt omöjligt att hitta dit men efter lite vägledning via telefon av Linn så var vi äntligen framme.


Helt perfekt lekställe för skruttungarna. De har haft så roligt och vi vuxna också. Lekt i bollhav, cyklat, klättrat omkring, åkt rutchkana stoppat bollar i hål, dansat och sprungit, sprungit, sprungit.

    

3 timmar för 80 kr, trodde aldrig vi skulle vara där så länge men 5 minuter innan vår tid gick ut satt vi i bilen igen. Detta ställe måste absolut få ett till besök snart.

    

Nu är jag helt slut och har skickat Tristan i säng med sin pappa för annars skulle jag somna och inte vakna förrän imorgon. Undra hur länge till jag orkar hålla mina ögon öppna.

Av Linda - 16 december 2010 22:45

Vår son har aldrig varit speciellt förtjust i nappar men efter att jag var tvungen att amma varje timme så försökte vi få honom att ta nappen för att avlasta mig. Efter många försök med alla olika nappmodeller fick vi till slut tips om att testa Bambinos runda nappar.


Han tog den direkt och har sedan dess bara tagit den och vägrat alla andra. Idag skulle vi köpa nya nappar då vi bara hittar två här hemma (som även de försvinner hela tiden) men blev då mötta av, "Den har utgått ur Bambinos sortiment".


Hur kan man sluta tillverka en napp som alltid har fungerat i alla år? Det är inte en direkt ny napp modell och den har funnits i säkert 30-40 år, om inte mer. Den har alltid fungerat men nu finns den inte längre. Varför är det bara ett märke som har tillverkat den?


Nu fick vi köpa en annan napp som är rund men i silikon, han har haft gummi nappar innan, och med en sug funktion så att nappen åker fram och tillbaka istället för att barnet sliter ut själva nappen (den är liksom insjunken i ringen). Nappen kostade 40 kr, för en, vilket jag tycker är svindyrt. 


Tror ni han ville ta nappen?

Han tog den i munnen, gav mig en min som sa "vad är det här?" spottade ut den och säger Bläää.


Finns bara en sak att göra nu, sluta med napp så snart som möjligt. Visst att han bara har den när han ska sova men nu måste vi försöka vänja bort det redan nu, känns tidigt.


Bambino, börja tillverka era nappar igen. Jag vet att vi är många som bara får barnen att ta just den modellen.

Av Linda - 12 december 2010 22:06

Vi hadde fått jätte mycket snö. I fredags när jag gick till jobbet hade det vräkt ner, bilen syntes knappt under all snö. Igår var det plusgrader och sakta men säkert såg jag hur snön smälte bort. Som tur var började det snö på kvällen igen och idag har vi haft 6 minus med strålande sol. Perfekt väder för en långpromenad. Jag och skrutten gick en av våra långa promenadvägar som jag ofta gick när jag var mammaledig. Det var riktigt härligt och med skrutten sovandes i vagnen fick jag tid att prata med min kära vän, ett långt samtal som på gamla goda tiden.

    


Våra middagar har gått i asiens tecken denna helgen. I lördags hade vi besök av en "sushi kock" och idag har min käre fästman lagat baozi. Så himla gott och jag har nog ätit mat denna helgen för en vecka framöver.


Av Linda - 8 december 2010 21:02

  

På vår skola har vi firat lucia denna veckan. De har övat massor i flera veckor, både under skoltid och som läxa. Många elever ville göra extranummer så som dans, solosång, spela instrument och läsa någon text. Karin, som undervisar våra fyror i bland annat musik har jobbat stenhårt med de och det gav verkligen resultat. Så duktiga de var och hur fint de skötte sig. Ingen som behövde säga till de vem som skulle fram när och ingen som tappade bort sin text. Tänk att de kan fixa sådant galant men att komma ihåg läxor, böcker, kläder och lappar det är ett berg att bestiga.

  

52 elever som tillsammans sjöng och underhöll föräldrarna.

 

Igår hade de föreställning för ett stort gäng stolta föräldrar och idag fick femmorna och sexorna vara publik. Mitt absoluta favoritnummer var när de sjöng "en sockerbagare" med en helt annan melodi än vad jag är van och två killar står och gör rörelser iklädda sockerbagardräkt. Så medryckande och glatt.


Skrutten kom tillsammans med pappa och tittade på luciatåget. Han klappade händer efter låtarna och diggade med, utklädd till pepparkaka.

Av Linda - 6 december 2010 20:27

Så glad man kan bli av att titta ut genom fönstret. Härligt vinterlandskap ute och idag riktigt skönt temperaturmässigt.


    


Skulle lägga in en bild igår på skruttens julbrunch utstyrsel men den kommer nu istället. Har köpt en ny cardigan på H&M och jag bara älskar den.


  

Det var en väldigt trött kille som inte var speciellt sugen på att ta på sig kläder eller bli fotad.


    

Bilder från förra helgen när vi var ute och åkte pulka, i lite kallare väder. Men lite påpälsad så var det inga problem.

Av Linda - 5 december 2010 20:45

Den här helgen har bestått av massa roliga saker. Har varit på långpromenad i det härliga vintervädret, julmarknad, firat pappan i huset med middag hos Tristans farfar och idag julbrunch på skansen kronan. Avslutade kvällen med Me & I party och nu skönt tv häng innan måndagen är här. Men helgen har gått alldelens för fort trots alla aktiviteter som hunnits med.


Vi har fått en fantastisk vinter. Igår när jag och Emma åkte till Stora holms säteri på julmarknad så började snön vräka ner och det har sedan hållit på så och det snöar fortfarande. Temperaturen har hållit sig kring nollan så all snö ligger kvar. Riktigt härligt vinterväder. Tog en promenad genom skogen när jag gick från bussen, var inte direkt det smartaste jag har gjort. Snön gick nästan ovanför skaftet på mina skor. Jag tycker det är härligt med så mycket snö men jag önskar att de som har hand om snöröjningen här visste hur man gjorde. Det är en surprise varje år att det kommer snö och så ser man hur en pickup kommer med plog fram och försöker röja upp snön. Vad tänker de med egentligen.


Julmarkanden i Stora holms säteri var riktigt mysig. Fast jag saknade lite mer privata utställare. Men stället var helt underbart, på landet fast nära stan med stall och hästar och super mysiga hus. Hade gärna flyttat in där och det fanns även en ur och skur förskola där Tristan gärna hade fått gå. Synd att det är en liten bit att åka.


Bild lånad från skansenkronan.se

 

Var på Skansen kronan och åt julbrunch med hela familjen, super gott och mysigt men så jobbigt att ta sig upp med barnvagn i snön. Det var ett ordentligt träningspass och inte nog med backen sen var det trappor upp. Som tur var så kom Tristans faster och farbror ner och bar upp vagnen när hans föräldrar var trötta i armarna. Åt så jag trodde jag skulle spricka, man vill ju liksom smaka på allt när det är buffé. Tristan gillade mest skinkan, brödet och våfflorna. Fast allra mest gillade han nog "discobelysningen" i taket. Det tindrade blåa och gula lampor i taket, som en stjärnhimmel och de blev han väldigt intresserad av.


Proppmätt åkte jag från stan till Me & I party, trevligt med klädvisning och glögg. Köpte en tröja och en cardigan. De plaggen jag helst ville ha fanns naturligtvis inte i rätt storlek.


Tack alla för en trevlig helg. Nu är det dags för jobb igen och jag hoppas verkligen att snön ligger kvar till nästa helg så jag får fortsätta njuta av vintern.

Av Linda - 1 december 2010 21:45

Har ikväll haft några vakna timmar hemma (har de senaste kvällarna somnat samtidigt som skrutten) och äntligen sytt färdigt Tristans byxor som jag började med för en evighet sedan. Har inte riktigt kunnat bestämma mig för om jag skulle ha mudd eller resår. Igår bestämde jag mig äntligen för resår i benen och mudd i midjan så nu när jag fick tid att sy de färdigt var det bara att skynda på innan jag hann ändra mig igen.

  

Tyget är ett bomullstyg och djungelfickorna är tyg från ett gammalt överkast jag hade på min säng när jag var liten. Har använt samma tyg och sytt örngott av de men jag tyckte de passade minst lika bra på byxorna. Klippte så att ena fickan blev ett lejon och den andra en elefant. Mönstret har jag fått av Marie och byxorna är lite bagy.

  

Jag hoppas att de kommer att passa, sist var de lite stora men som sagt, det var ett tag sedan.


Här kommer bilderna på tröjan från Maries mysmix som jag inte fick in i senaste inlägget pga batteriet.

         

Ovido - Quiz & Flashcards