Alla inlägg under augusti 2012

Av Linda - 31 augusti 2012 14:15

Min symaskin fungerar igen. Jubel!!!!
Tack Marie för att du fick mig att öppna den innan jag lämnade in den. Blev väldigt billigt.

Så med en fungerande maskin kom sylust. Snabbt gick det att sy ihop höstens dyna till barnvagnen. Hann tyvärr bara en innan lunch och en vaken skruttfia. Nr 2 får bli när de somnat. Snyggt blev det.

Av Linda - 31 augusti 2012 14:15

Min symaskin fungerar igen. Jubel!!!!
Tack Marie för att du fick mig att öppna den innan jag lämnade in den. Blev väldigt billigt.

Så med en fungerande maskin kom sylust. Snabbt gick det att sy ihop höstens dyna till barnvagnen. Hann tyvärr bara en innan lunch och en vaken skruttfia. Nr 2 får bli när de somnat. Snyggt blev det.

Av Linda - 29 augusti 2012 01:43

Tiden flyger fram och om exakt två månader har ett helt år gått sedan vansinnesfärden till Sunderbyn.

BVC besöket var inte lika roligt som jag trodde det skulle vara. Gissade på att hon skulle gått upp massor i vikt men nej då. Hon hade gått upp 0,5 kg på två månader och dalat ännu mer på viktkurvan. Fattar inte riktigt hur jag ska hinna få i henne mer mat. Borde kanske försöka få in ett mellanmål men det är svårt att hitta tiden. Blir så himla mycket kökstid och lite lektid, tycker det är nog mycket kökstid som det är nu.

Längden var det i alla fall inget fel på, där stiger hon som bara den. Har varit tvungen rensa hennes garderob också. Det känns skönt att hon snart är i här-stannar-jag-1-år storleken.

Min kära son har fått den finaste outfiten. Han började dansa som bara den när han fått på sig den.

Bilden på Jolie är tagen när hon lyckats ställa sig upp utan hjälp. Undra när hon ska börja gå? Jag gissade på 10 månader.

Av Linda - 24 augusti 2012 01:22

Igår en med skal och idag en öppnad. Bananerna är riktigt roliga att virka och inte blir de bruna och fula heller.

Gjorde om mönstret lite på den öppna bananen. När man skulle byta färg så virkade jag första varvet med ljust garn i bakre maskbågen vilket gjorde det enklare att virka skalet.

Imorgon måste jag reka garn för nya frukter. Hittade mattrasor i jersey på en av garnaffärerna här i Boden, 3 kr/hg, som jag tänkte göra fruktkorg av. Undra om jag får ha den ståendes eller om de hamnar i lillemans rum. Igår natt och ikväll har han sovit med banan nr 1.

Av Linda - 23 augusti 2012 21:58

Idag knallade vi iväg till skogen efter lunch. Det var länge sedan vi var där och det var riktigt skönt att låta Tristan gå lös med stenar och pinnar.

Vi undersökte vad som fanns under stora stenar, jösses vad stark han är min plutt. Där under fanns massa spännande myror att undersöka och ibland ingenting. Vi plockade blåbär, studerade hur stenar med hjälp av varandra kunde hamna i älven och vad mossa respektive lav är.

Med oss hem fick vi självklart ett litet timmerlass som lastades av under balkongen så inget barn skulle ta de fina pinnarna.

Jag älskar verkligen att vara i skogen och slippa all sand. Även om det ibland kan bli fantastiska sandslott.

Av Linda - 23 augusti 2012 21:50

Min lilla skruttunge börjar bli stor. Igår åt hon lunch själv och idag tog jag bort hängmattan ur charioten. Hon satt hur bra som helst utan och även när hon sov. Hon växer så det knakar och smart har det första året gått.

Imorgon ska vi till BVC på kontroll, ska bli så spännande att se om hon gått upp mycket i vikt. Så fort någon har något ätbart i handen skriker hon. Det finns inget stopp i henne. Ofta gör jag större portioner till henne än till Tristan som äter som en myra.

Han har tydligen också växt. Först får jag en chock i måndags då jag upptäckte att alla skor han äger hade krypt. Det var ju bara att slänga ungen i vagnen och gå in till stan och handla nya. 26, herregud 26...ungen har snart vuxit ikapp mina fötter :)

Sedan kom nästa chock idag, byxor jag vek upp en bra bit innan shortssäsongen kom är nu alldeles för korta. Blir att uppdatera byxhyllan också och laga symaskinen snabbt som attan gör nu är det bara mjuka byxor som gäller. Kan själv, är det en treåring i ett nötskal?

Av Linda - 22 augusti 2012 23:52

Sonen blev glad när han vaknade upp ikväll och fick en banan.
Blev en liten banan med skal ikväll. Satsar på en utan imorgon. Mönstret kommer från Drops hemsida.

Av Linda - 17 augusti 2012 23:17

Igår följde jag och barnen med min faster och hennes två barnbarn på försvarsmuseet för att titta på Lassemaja utställningen.

En otroligt fin och välgjord utställning för barn som utmanar de i detektivarbetet. Vi kom in i ett rum och möttes av en kiosk, löpsedlar och en radioröst som berättade att det var 5 personer som hade blivit kidnappade. Barnens uppdrag var då att hjälpa Lasse, Maja och polisen att lösa fallet.

I de olika rummen skulle de söka ledtrådar och uppdrag. Första uppdraget var att lista ut ett hemligt meddelande och när de hade listat ut det skulle en lucka på uppdragspappret de fått öppnas. Ibland var det svårt och ibland riktigt spännande.

Utställningen riktar sig kanske främst till läskunniga barn men med hjälp av Sanna, som både läste för de yngre och smög sig genom gångarna, så uppskattade Tristan det också. Stundvis tyckte han det var läskigt och ville hålla handen men mest var det bara roligt. Ambulansen var roligast.

Om de lyckades lösa fallet fick de en ID-bricka så att alla vet att de är detektiver.

Kommer utställningen till staden där du bor, besök den då. Jag uppskattade den väldigt mycket och man kan välja själv hur mycket man ska lägga sig i deras uppdrag beroende på hur gamla de är.

Ovido - Quiz & Flashcards