Alla inlägg under april 2010

Av Linda - 28 april 2010 21:32

Idag när jag plockade undan efter lunchen stod jag och tänkte att detta är den bästa stunden på dagen. När vi har ätit frukost/lunch/middag, Tristan är mätt och nöjd, jag plockar undan i köket och han sitter i vardagsrummet och leker. Då är det den bästa stunden på dagen. Han är så otroligt nöjd, sitter helt själv och pillar med sina leksaker. Vi slår på lite musik och jag röjer upp i köket, samtidigt som jag lite då och då ställer mig i dörröppningen och kikar på honom. Kikar bara så där lite grann så att han inte ska se mig. Tycker om att bara stå och iakta honom, titta på hans rörelser och hur han plockar sakerna ur den lilla korgen för att kunna pilla på bastbanden i botten som håller ihop knoppen av locket. Hans små rörelser och blicken när han ser något som ligger en bit bort på mattan, något han måste ha, något han inte når.


  

Tog en bild på honom i smyg

 

Hann med ett besök innan lunchen på biblioteket och rim & ramsor. Hon som höll i det var inte lika duktig som hon på tisdagarna men det är alltid trevligt att komma iväg och träffa bebisar, mammor och sjunga lite. Lära sig några nya ramsor eller nya verser på sånger vi redan kan. Det här biblioteket ligger lite längre bort och de mammorna träffar jag mer sällan vilket gör det ännu roligare. Tristan "sjöng" väldigt högt så ibland hörde man nästan bara honom.


Kl 17.00 var det extra öppet på Fina Frön med 20 % på allt, bubbel och tilltugg. De har så otroligt fina kläder. Massa lokala förmågar som syr plus ägarinnans egna märke, fina frön. Om Tristan hade velat ha en klänning på sig så hade jag gärna köpt alla från den här butiken. Men nu vill han ju inte det så det blev ett par byxor istället. Har sett de tidigare i butiken och på deras hemsida, www.finafron.se, men de fanns inte där nu. Frågade henne om de inte fanns längre och fick till svar att hon bara hade haft ett par som nu var slut...men att hon nog kanske skulle kunna ordna det, eller jo det skulle hon nog.

En beställning senare var jag ägare till ett par nya jeans till Tristan. De kommer nästa fredag så då ska jag lägga in en bild. Till dess får ni hålla till godo med den här.

  

Är de inte helt underbara (bilden är hämtad från finafron.se)

 

Det är roligt med butiker som har lite annorlunda kläder och märken. Plagg som inte finns i massupplagor och som man inte ser på varenda bebis. Hon använder så härliga tyger med mycket färg och mönster, fast bara så där lagom mönstrat. Fanns en jätte fin tröja med elefanter på som jag blev sugen på att köpa och ett par byxor med cyklar. En sommarhatt sydd i pimpim tyget var riktigt härligt rolig eller kanske en jeanshatt från geggamoja. Jag känner hur det börjar spritta i mina syfingrar, vill sy mera, vill ha tyg så jag kan sy massa massa mera. På väggen i butiken hängde ett snöre med trekantiga tygbitar, en sån vill jag sy till Tristans rum (när han får ett). Det ger mig inspiration att se vad andra har hittat på med små tygbitar.

Av Linda - 27 april 2010 19:19

Igår gjorde Tristan ett av sina större försök att ta sig fram, på rygg. Såg riktigt roligt ut när han låg på rygg och rörde sig som en mask. För att försöka nå saker som ligger en bit ifrån honom vänder han sig fram och tillbaka från mage till rygg till han når det han vill ha.


Har lekt kurragömma ikväll. Han satt i sin gåstol och jag sprang och gömde mig. För att han skulle leta så lät jag olika ljud till jag hörde att han kom springande. När han hittade mig blev han överlycklig och sprang iväg som att jag skulle jaga honom. Han skrattade så härligt och busigt.


Idag har vi varit på pytteramsor och imorgon blir det rim och ramsor på ett annat bibliotek. Hon som har pytteramsorna har sån energi och är väldigt duktig på att få igång alla. Idag fick vi använda äggmaracas men jag saknade vi bygger en bil sången. När vi skulle dansa till trummorna dansade Tristan tryckare med sin kompis Alma, de var hur söta som helst. Stod och höll i varandra och tog på den andras ansikte.


Blodpudding, avokado och korvstroganoff är mums. Tror han är lite känslig mot kiwi så vi ska avstå det ett tag. Dags att testa mango och hallon snart igen och se om det var det som ledde till kvällsmagknipen.


Imorgon ska läkaren ringa angående "bajs"medicinen. Ska bli intressant att höra vad hon tycker och hur vi ska gå vidare. Hoppas verkligen att vi kommer frammåt snart.

Av Linda - 25 april 2010 18:34

Tristan kan inte ha de här skorna, så himla tråkigt för de är super fina. Hans wolksvagenhuvar går inte in i de.


Någon som vill köpa de? Det är storlek 19

  

Av Linda - 25 april 2010 17:17

Har inte orkat uppdatera här på ett tag. Jag har varit så otroligt trött och haft ont i ögonen. Kollade min syn i tisdags och i onsdags blodtryck och blodvärde. Allt var bra men optikern tyckte att jag kunde testa med läsglasögon om jag ville för att se om det hjälper mot ögonen. Om inte beror det nog till störst del på för lite sömn under för lång tid. Har inhandlat läsglasögon idag.


Den här natten har jag fått sova riktigt ordentligt och jag fick även ligga kvar en liten extra stund på morgonen. Även Tristan har sovit som en stock den här natten.


För en vecka sedan fick Tristan rätt hög feber och var allmänt hängig. Sedan har veckan bestått av en kinkig son och feber dippar. Natten till torsdag var han extremt ledsen och vaknade många gånger under natten och grät och detta fortsatte nästa natt. Pratade med bvc på fredag och hon tyckte att vi skulle avvakta en natt till och blev det inte bättre skulle vi uppsöka vårdcentralsakuten på lördagmorgon.


Lördagmorgon var det ingen skillnad så vi steg upp och traskade iväg till akuten. Antog att det inte skulle vara så mycket folk där och det var det verkligen inte, däremot var det 6 barn där som väntade på att få komma in. Den ena tjejen grät konstant och hade verkligen ont. Var så hemskt att höra henne. Läkaren undersökte öron och hals, tog blodprov och lyssnade på hjärta och lungor. Hon konstaterade att det var en virusinfektion som skulle gå över av sig själv. Tristan var otroligt duktig när de tog blodprov på honom, han satt helt stilla och sa inte ett knyst.


När vi satt inne hos läkaren så satt jag och funderade över varför hon bara pratade till mig. Kändes jätte konstigt eftersom S höll i Tristan men hon tittade bara på mig när hon pratade. Som att jag visste mer om hans tillstånd.


Magen är inte så mycket bättre fastän vi börjat med den nya medicinen så på onsdag ska våran läkare kontakta mig. På bvc kontrollen sa hon att vi skulle göra en utredning om det inte fungerade. Får se vad hon säger nu på onsdag om vi ska testa under en längre tid eller om vi ska göra något annat.


Har under den här veckan hunnit med att testa lite nya livsmedel. Keso, kiwi, squash, tomat och sej. Allt gick ner utan problem utom sejen som kom upp rätt fort igen. Kesobitarna ger en del kväljningar men han verkar tycka att det är gott.


Nästa vecka står det nya smakar på gång, korv och lax tänkte jag testa.

Av Linda - 20 april 2010 10:59

  

Nu är även byxorna färdiga. Det var pilligt och svårt att sy benmuddarna eftersom de är så långa och smala. Upptäckte nu när han fick på sig de att jag borde satt mudden åt andra hållet så att sömmen inte syns lika mycket. (något att tänka på till nästa byxa) Måste även införskaffa tråd i fler färge.

      


Vill sy byxa med tillhörande tröja i något fint velour tyg. Får nog ta mig en tripp till Skene och skroten. Ska testa sy en tröja av något gammalt tyg först så jag vet att jag klarar det innan jag ger mig på de fina tygerna.

Av Linda - 19 april 2010 21:13

På morgonen när Tristan vaknade första gången (kvart över sex) hade han ingen feber alls. Kändes riktigt skönt och han var väldigt pigg. Vid 10 tiden hade febern börjat komma tillbaka igen och har sedan kommit och gått hela dagen. Han har varit relativt pigg och velat leka en hel del. Det är fortfarande lite svårt att få i honom mat men idag har det gått utan gråt men med lite trixande.


Efter att ha tillbringat 1,5 timme i solen med nya Mama fick jag väldigt stor lust att sy så när vi kom in igen var det direkt fram med sygrejorna. Det blev en till mössa av en gammal T-shirt från T-post som hade en fläck på sig som inte gått bort i tvätten. Och ett par byxor av ett linne som hade alldelens fel storlek och passform. Byxorna hann jag aldrig få dit någon mudd på, hoppas att jag hinner nåla fast den ikväll.

      

På insidan av varje tröja från T-post står det vilken nyhet trycket på framsidan anknyter till. Nyheten valde jag att ha som baksida på mössan. Gjorde även denna lite mindre än den förra.


Tristans mage är riktigt dålig, han har varit hård i snart en vecka. Antingen bajsar han små pluttar eller inget alls. Det är femte dagen med den nya medicinen, forlax, och jag tycker den inte har hjälpt nämnvärt. Står att det kan ta 2-3 dagar innan den får ordentlig verkan men det har den inte fått ännu. Det är lite svårt att få i honom den så det kan ju bero på det också. Idag försökte jag länge innan jag till slut hällde den i gröten. Har ökat på med katrinplommonpuré också så att hans mage ska blir lite mer "normal" snart. Tyckte så synd om honom idag, det märktes på honom att det gjorde riktigt ont och att det var jätte jobbigt. Han satt i min famn och lutade sig mot min armhåla, gnuggade in näsan och verkligen tog i. Hjärtat brister varje gång och jag vill bara att det här ska bli bra, väldigt snart.

Av Linda - 18 april 2010 21:40

Tristan har nu för första gången fått feber. Han har varit väldigt hängig hela dagen, inte velat leka speciellt mycket utan bara sitta i famnen och pilla på sina saker.


Vi tror att det är tänderna som kanske är på väg. Han har gillat att få bitsaker gnuggade mot tandköttet och suga på leksaker som legat i frysen. På morgonen dregglade han floder men det har avtagit under dagen. Kan bero på att han lekte rätt mycket på morgonen men har sedan inte orkat så mycket mer.


Har varit jätte svårt att få i honom mat så vi har gett honom mest ersättning och välling. Tyckte så synd om honom när han skulle äta middag, han gapade och ville så gärna ha maten men så fort han fick den i munnen så blev han ledsen. Han åt lite och fick sedan lite efterrätt (bebisglass, frusen banan som jag mixade med lite persiko/vete dryck och kakao). Tänkte att glassen skulle kännas skönt i munnen men det var lika jobbigt att äta den som maten. Tillslut la jag honom i sängen med ersättning och det gick jätte bra, han slurpade i sig allt och somnade sedan.


Han har sovit lite när han har velat och varit vaken så mycket som han orkat. Nu har jag precis lagt honom för kvällen och jag hoppas att han kan sova hela natten. Håller tummarna för en feberfri dag imorgon.

Av Linda - 17 april 2010 09:43

Tristan somnade igår strax efter nio. Har vaknat några gånger i natt och velat ha nappen men inte så mycket så att han har öppnat ögonen. I morse vaknade jag av att han låg och vred på sig, små kikade lite om han sov eller var vaken. Där låg han med öppna ögon och tittade på mobilen ovanför. Antog att det var dags för välling så jag tog upp honom och bytte blöja. Gissa om jag blev förvånad när jag kom in i köket och upptäckte att klockan var tio över 8. Han brukar alltid vakna vid 6-7 och vilja ha mat men i natt har han faktiskt sovit nästan tolv timmar.


Nu är det sjätte natten i rad som han inte äter på natten. Brukar bli ett ersättningsmål någon gång mellan två och fyra. De här nätterna har han inte ätit något alls, några nätter har han vaknat men då har jag fått vagga honom till sömns igen. Istället har han fått det målet halv sju och välling när han vaknar för att kliva upp kl nio.


Nu har vi lekt och lyssnat på Blindside, dammsugit och plockat ur och i diskmaskinen. En mycket skön start på dagen.

Ovido - Quiz & Flashcards