Alla inlägg den 17 augusti 2012

Av Linda - 17 augusti 2012 23:17

Igår följde jag och barnen med min faster och hennes två barnbarn på försvarsmuseet för att titta på Lassemaja utställningen.

En otroligt fin och välgjord utställning för barn som utmanar de i detektivarbetet. Vi kom in i ett rum och möttes av en kiosk, löpsedlar och en radioröst som berättade att det var 5 personer som hade blivit kidnappade. Barnens uppdrag var då att hjälpa Lasse, Maja och polisen att lösa fallet.

I de olika rummen skulle de söka ledtrådar och uppdrag. Första uppdraget var att lista ut ett hemligt meddelande och när de hade listat ut det skulle en lucka på uppdragspappret de fått öppnas. Ibland var det svårt och ibland riktigt spännande.

Utställningen riktar sig kanske främst till läskunniga barn men med hjälp av Sanna, som både läste för de yngre och smög sig genom gångarna, så uppskattade Tristan det också. Stundvis tyckte han det var läskigt och ville hålla handen men mest var det bara roligt. Ambulansen var roligast.

Om de lyckades lösa fallet fick de en ID-bricka så att alla vet att de är detektiver.

Kommer utställningen till staden där du bor, besök den då. Jag uppskattade den väldigt mycket och man kan välja själv hur mycket man ska lägga sig i deras uppdrag beroende på hur gamla de är.

Av Linda - 17 augusti 2012 23:01

Började innan sommaren på en spindelmönstrad sjal till mig själv. Men när alla beställningar kom så blev den liggandes på hyllan. Nu har jag haft en lugn period och sjalen fick jobbas lite på istället.

När jag satt och virkade på den en natt, ja det är ju mest då jag virkar, så vaknade Tristan. Kommer han upp när jag vaknar ska han alltid ha virknål nr 5,5 i färgen blått och ett orange garn att virka med. Den här gången hade jag ingen virkväska framme (har en fantastiskt fin som Kärleksfrö har sytt) utan bara mitt arbete. Han undrade vad det var jag gjorde så han fick titta på den och prova den. Sen säger han "jag vill också ha en sån där man har runt halsen när det är mörkt ute". Ja precis vi bor i Norrbotten och här är kallt = mörkt och ljust = varmt.

I onsdags besökte vi då garnaffären för att inhandla garn till en sån där som man har när det är mörkt ute (för er som inte vet så har man även hatt och sånna där för ögonen så man inte ser). Tristan fick självklart välja färg själv och "trummvirvel" det blev orange med marinblå kant. Mycket snyggt färgval och jag är glad att han gillar lite starka glada färger.

Nu trodde jag ju att min sjal skulle vara klar men icke då. Garnet tog slut när jag hade 7 cm kvar av arbetet. Fast det gör inget för nu har jag bestämt mig för att göra den lite större. I väntan på en tripp till Kalix för att köpa mer garn började jag idag på Tristans.

Kan bara säga att det här mönstret är starkt beroendeframkallande. Kommer förmodligen bli en liten sjal till Jolie också.

(Det orange garnet är starkare i färgen än vad bilden visar)

Mönster och inspiration har jag hittat hos kungen och majkis
http://kungenomajkis.blogspot.se/2012/05/virkad-sjal-nu-med-spetskant.html?m=1

Ovido - Quiz & Flashcards