Alla inlägg under februari 2010

Av Linda - 28 februari 2010 20:18

Näst sista gången på babysim idag. Vi tränade på att flyta och sparka och dyka. Han är så himla duktig när han dyker och idag var det tillsammans med pappa det gick bäst. Jag gjorde första dyket och han fick en rejäl kallsup men blev inte ledsen utan hostade bara och kollade på mig med en "vad-håller-du-på-med-mamma" min. Sen dök han tre gånger till och alla gick riktigt bra.


Det märks att han tycker det är riktigt mysigt att bada och de senaste gångerna har han plaskat riktigt mycket. Sötungen höll fröken i handen när vi skulle sjunga hejdå sången.


  


Har inhandlat en ny bilstol idag. Skrutten har nästan växt ur sin helt och hållet så det kändes som att det var dags för en ny. Har letat en begagnad maxi cosi mobi men det har varit helt omöjligt att få tag i en. Den senaste vi ringde på hade blivit såld tio minuter efter att hon hade lagt ut annonsen. Vi fick bidrag av farfar till att köpa en ny, så himla snällt.


  


På matfronten intet nytt




Av Linda - 27 februari 2010 12:26

Nu är det lördag och två dagar kvar på mjölkutredningen. Han har börjat ta ersättningen och äter fulla flaskor, han äter sin gröt och även annan mat men vad hjälper det. Han är lika hård för det. Två doser lactulos om dagen räcker inte för att mjuka upp utan det resulterar bara i att han bajsar oftare. Han tar verkligen i varje gång.


Tidigare idag kokade jag plommon- & päronpuré till gröten. Tidigare åt han det till varje mål eller messmör men vi har haft ett litet uppehåll på katrinplommonen då det tillslut inte gav någon effekt. Nu kände jag att det kanske var dags att testa igen och det verkar ha satt igång magen bra (+ 1,8 ml lactulos till frukosten), kanske alldelens för bra. Har hunnit med tre blöjbyten på 2 timmar men det är fortfarande alldelens för hårt.


Känner att jag blir mer och mer fundersam på hur det egentligen ska vara. Hur hårt kan bebisbajs vara innan det är för hårt? På bvc sa hon att det inte skulle vara så hårt som lera men det stadiet har vi passerat för länge sedan.


Börjar känna en viss oro för vad de ska göra på barnmedicin. Hur mycket kan man undersöka ett litet liv. Vet ju själv vad de gör för undersökningar på oss vuxna men en sån liten kropp.


Är det kanske så att han bara har en känslig mage och att vi hela tiden kommer få tillsätta lactulos, messmör, purér osv. Fast varför blödde han då? Var det kanske bara sprickor? Tycker det är svårt att dosera alla de här igångsättande livsmedlena. Antingen blir det för mycket eller så alldelens för lite. Hur hittar man den gyllene medelvägen?


Så mycket funderingar och snart får jag kanske svar.


Nu ligger Tristan och sover sin eftermiddagslur och jag ska dricka en kopp kaffe. Kanske blir det en promenad i det varma vädret (tyvärr ingen sol idag) eller så åker jag och min vän ner på stan.

Av Linda - 26 februari 2010 19:53

Nu är snart den här mjölkfria veckan slut och jag tycker att jag har funderat mer på hans bajs än vad jag gjort tidigare. Inget verkar hjälpa mot den hårda magen, har gett tre doser laktulos igår och en idag. Är väl kanske ett tecken på att han inte är mjölkallergiker (hoppas hoppas). Fast han har sovit otroligt bra de senaste dagarna, inte vaknat nåt på kvällen efter läggningen inte ens för att få nappen instoppad i munnen igen. Det är väl den största förändringen. Riktigt skönt!


Fick besök idag från norr, trevligt med lite sällskap och att kunna prata utan att telefonräkningen blir jätte hög. Hon brukar i vanliga fall vara mitt promenadsällskap när Tristan somnat i vagnen.


All snö som kommit tinar sakta men säkert bort och nu är det vatten överallt. Kunde inte ta mig över spårvagnsspåret tidigare idag. Stövlar, ja tack.

Av Linda - 25 februari 2010 20:33

Har varit och fyndat några böcker på bokrean idag. Var inte alltför lätt att ta sig runt borden med barnvagn utan att alla människor blev irriterad på mig men det får man ta. Hittade många böcker jag ville ha men tillslut bestämde jag mig för att sortera ut de jag verkligen ville ha, så det slutade med tre fynd och en till ordinarie pris. Ingen av böckerna var till mig, letade en bok om virkning men de hade inga handarbetsböcker på Åhlens (inte som jag hittade). Tristan fick boken vi läste på biblioteket igår. Han började bita och vända blad innan vi kommit till kassan och när jag väl skulle betala den blev han riktigt arg för att jag tog den ifrån honom. Sedan höll han i den till vi skulle ta bussen hem och händerna blev inpackade.


  

Äntligen kalas (redan biten på), två fingerdocksböcker (en om krokodilen Sven och en om en förvirrad larv) och så självklart Lotta Nyman =)

 

Tristan har äntligen ätit en hel flaska av den nya ersättningen. Ren lycka när allt slank ner utan protester. Har börjat få igång magen också men det går segt. Så himla jobbigt att se honom sitta och knysta så han blir alldelens röd i ansiktet. Önskar att vi kunde hjälpa honom och trycka på. Förhoppningsvis gör det inte så ont som det ser ut att göra. Det är tur att han är en väldigt glad och lekfull kille, verkar inte lida alls av sin mage. Tror att jag ibland tycker det är jobbigare än vad det säkert är.

Av Linda - 24 februari 2010 21:42

Dag 3 och inga förändringar vad det gäller att vilja äta ersättning. Tycker det känns så jobbigt för jag är rädd att han inte får i sig nog med vätska och blir hård pga det. Och det blir ju inte bättre av att det inte har kommit bajs på några dagar. Mitt lilla hjärta, imorgon får det bli en dos lactulos.


Idag skulle jag egentligen tvätta de tre maskiner jag inte hann igår (pga att vi njöt av vädret istället) och så hade jag tänkt besöka öppna förskolan. Men så blev det inte alls. Vi tog oss iväg till govännen och hennes bebis. Drack kaffe, gick promenad och var till bibblan och lånade några nya böcker. Sötungarna satt och höll hand med varandra.


Det är så skönt att ha henne som vän för hon är så avslappnad och har mycket mer erfarenhet om mat. Hon peppar mig att ge honom annan mat när han inte vill ha ersättning och tips på hur jag ska få i honom vätska. Jag hoppas L att du vet hur mycket jag tycker om dig och hur glad jag är att du säger åt mig vad du tycker jag ska göra. Fastän jag låter helt negativ och har en massa prestige.


Imorgon ska jag leta solglasögon till Tristan så han slipper sitta bakom sufletten och skrikprata. Vi ska även leta reda på en bok, Äntligen kalas av Camilla Lundsten, som var fantastiskt rolig.


Glömde tillägga att igår kom två paket på posten som livade upp oss lite. En present från Tristans mormor och morfar och ett paket från Tradera

  present från mormor och morfar, han kommer bli så snygg i vår


  

mitt köp från tradera, satt helt perfekt och i bra skick var de också

Av Linda - 23 februari 2010 23:08

Första dagen med helt mjölkfri kost och den känns båda lyckad och misslyckad. Han vaknade första gången strax efter tre, grät som bara den. Vi försökte ge honom mat men han ville verkligen inte ha den. Tog några klunkar och grät så fort han hade svalt. Vi fick massera magen, ge lite mat och varva med nappen som tröst. Efter att ha fått i honom 100 ml så somnade han tillslut om med hjälp av strykningar på magen, pussar och närhet. Vaknade nästa gång kl 8.30, hungrig och ledsen. Men samma sak hände igen, fick tillslut i honom 100 ml. (äter i vanliga fall 200 ml vid varje tillfälle)


Känns så jobbigt när han gråter för jag vet inte om det är hunger eller att han har ont. Och varför vill han inte äta ersättningen? När han åt gång nummer två funderade jag på om det kanske rann för fort ur flaskan så jag har även provat en napp som droppar långsammare och en annan flaska med droppfri napp. Inget fungerade bättre. Som tur är så äter han gröt så jag vet att han får i sig något.


Magen har krånglat hela dagen och han är jätte hård. Vaknade nu för en halvtimme sedan och skrek helt hysteriskt. Höll honom nära som en liten boll, vaggandes tills han somnade om. Jag vet att man inte ska tro att förändringar kommer jätte snabbt men någonstans innerst inne så hoppades jag på att jag skulle märka skillnad redan idag. Till råga på allt så har han fått utslag också som jag inte vet om det beror på den nya gröten och eventuellt äpple som den innehåller eller om det är nåt annat. Vågar inte smörja honom heller utan får avakta till imorgon. Detta eviga avaktandet.


Trots allt så har det varit en underbart härlig dag ute. Efter att ha tvättat några maskiner gick vi en liten promenad i skogen och njöt av solen. Tristan somnade gott i sin vagn och det var riktigt härligt att bara få rensa huvudet på tankar.


  

  


Snart är det en ny dag med nya tag


Av Linda - 22 februari 2010 21:47

Efter flera veckors oro för min son Tristans mage börjar idag utredningen om en eventuell mjölkallergi. Tänkte skriva här om våra dagar, hur det går med utredningen och oron som mamma.


Allt började när modersmjölken började sina och vi fick ge honom ersättning som komplement. Magen krånglade och det var bara bifidus ersättning (från apoteket) som hjälpte. När han var fyra månader bestämde vi att jag skulle sluta amma och bara ge ersättning då jag hade så lite mjölk och fick amma hela nätterna för att mätta hans lilla mage. Då började magen krångla alltmer och i samband med detta var det också dags att börja introducera smakportioner (så det var mycket på en gång). Bifidus byttes ut mot vanlig ersättning och tillsättning av lactulos istället. I gröten fick han sådant som sätter i gång magen tex. katrinplommonpuré och messmör. Till och från fungerade detta ett tag, vissa dagar var bättre än andra.


En dag för två veckor sedan satte hans mage igång totalt, bytte blöjor 11 gånger och oron växte. Har själv en problemmage och vill för allt i världen inte att han ska få det. På bvc lugnade hon ned mig med att det bara var en infektion som är vanligt hos spädbarn. Hon hade tidigare pratat om att det eventuellt kunde vara mjölkallergi men vi pratade inte om det den här gången.

Lördag 20/2 var det blodstrimmor i bajset och oron var enormt stor. Ringde till sjukvårdsupplysningen, fick stå i kö i 20 minuter (varför finns det ingenstans man kan ringa och få prata med någon direkt), och fick besked om att det nog inte var någon fara utan kanske bara ett brustet blodkärl men att jag skulle kontakta barnmedicin på måndag.


Och nu är vi där. Måndag, kontaktat barnmedicin och nu introduktion av helt ny kost. Första matningen med althera (mjölkfri ersättning) gick ganska bra, drack nästan upp hälften. Mjölkfria gröten gick bra efter några skedar och många skeptiska miner från Tristan men den sista matningen gick helt åt skogen. Han somnade vaggandes i sin säng med gosefilten, utan mat i magen.


Det gör ont i mitt hjärta att se och höra honom ha ont. Känns jobbigt om han är mjölkallergiker men samtidigt skulle det kännas som en lättnad att veta vad som är problemet. Om de kommer fram till att han inte är allergiker så kommer de göra en grundlig genomgång från topp till tå, som sköterskan på barnmed. sa.


Nu sover han och jag hoppas att när han vaknar vid fem att han vill ha den nya maten.



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards