Alla inlägg under april 2011

Av Linda - 30 april 2011 22:23

Har varit på kalas idag och firat Tristans farfar som fyllde 60 år och ätit massa god mat och en av de godaste tårtorna jag någonsin ätit.

Lime%20Hallon%20(2004) 

Bild och text hämtad från http://www.steinbrenner-nyberg.se/nyheter

Lime Hallon (2004)
Italiensk maräng sveper in en botten av sockerkaka och en smått syrlig limefromage. Ovanpå tronar ett berg av hallon i gele
 

Den var helt underbar, den liksom smälte i munnen och marängen var i fluff konsistens.


Var givetvis tvungen uppdatera skruttens garderob innan kalaset med något fint och hittade då det här.

 

Blev helt kär i kläderna och är så glad att jag bara behövde springa in i två butiker innan jag hittade rätt storlek.


 

Här sitter mitt hjärta i soffan hemma igen från kalaset och en aningens trött. Fanns några andra barn där också som han lekte med och de satt inte still en enda sekund.


Nallen han har i famnen är den beryktade bukowskinallen. Min snälla faster skickade en ny till Tristan så nu har han två, men tror ni att han vill ha den andra. Nej då den luktar väl inte lika skitigt och den är väl alldelens för gosig. Så typiskt men tack snälla Gun-Marie för att du ansträngde dig och skickade en ny till oss. Den får komma till användning senare.


 

Det här linnet kom med posten igår, ett linne från http://karleksfro.se

Jag älskar verkligen det här tyget och Tristan blev jätte glad när han såg alla traktorer. När han fick paketet satt han och höll i linnet och bara tittade på det. Idag fick han ta på sig det och då pekade han på magen "e där? e där? mamma e där?" fanns alldelens för många traktor att fråga om.


Under "sjukveckan" har vi lekt en hel del inne och dockan har åkt fram vid ett flertal tillfällen. Han lägger den på mattan, ligger bredvid och tittar på den. Den har även blivit matad med ett härligt slurpande ljud och blöjbyte (utan blöja).

Av Linda - 25 april 2011 22:07

 

Mitt påsklov började med ett ryggskott och liggläge. Efter några kryplekar med skrutten så började det släppa på onsdag men en ordentlig förkylning drabbade lilleman istället. Den vill tydligen inte släppa taget för han hostar och snorar om vartannat. Som tur är så har han varit väldigt pigg och vi har kunnat leka ute i det härliga vårvädret ändå. Har nu tvättat nallen tre gånger (kräk) och ikväll var den genomblöt när han skulle nattas. Ingen annan nalle dög och tårarna sprutade. Måste försöka hitta en likadan nalle men efter att ha sökt i nästan en timme på nätet börjar jag ge upp. Någon som har sett en sovande Bukowski nalle på någon butik?

Faster har ni någon kvar i butiken?


Hela påsken har vi spenderat på Orust, lekt i grushögar och sandlåda, tittat på hästar och båtar, krattat löv och rensat rabatter. Grillat korv och myst.

             

"Bolles" grushög var riktigt rolig att leka i


        

Tristans pappa byggde en jätte fin sandlåda och där hamnade även båda fastrarn


     

Ingen höjdskräck och hjälpa till med takbytet hade han nog velat göra även på taket.


      


Nu tillbaka i Göteborg och här är det grönt på gräset, löven har slagit ut, träden blommar och det är varmt.

 

Av Linda - 19 april 2011 20:53

Skickade en beställning till Uppsala i måndags, mina första virkade gobitar och nu är jag riktigt sugen på att virka några till skrutten. Finns så många roliga inspirerande bloggar som fått mig att vilja virka annat roligt, kycklinglår, stekta ägg och bakelser.


Får se vad det blir innan virklusten avtar. Förstår inte att min lust för olika handarbeten kommer och går i vågor. Var helt inne på att sticka halsdukar för några månader sedan, efter det var det virkade mössor och nu virkade godsaker. Däremellen har det varit någon helg med sömnad.

 

   

Av Linda - 18 april 2011 19:59

Här är det vår och så här cool var min son förra veckan när han var ute med pappa och gungade.

  


I helgen besökte vi baby och barn mässan. Det var massor med människor och inte det lättaste att ta sig fram med barnvagn. Men absolut värt det. Blev glatt överraskad detta året då förra kändes som en riktig besvikelse. Hittade dock inte så mycket att köpa men en massa saker som jag vill beställa. Just nu är jag väldigt sugen på att beställa en tavla. Den här hos Studio Nele http://studionele.se/product.html/tuff-tuff-tuff?category_id=5


Tristan fick leka hos Clownerna, i sandlådan hos en leksaksförsäljare och gå på musik föreställning.

 

Sedan somnade han och jag hann gå runt lite i lugn och ro och titta. Hos folksam stannade vi till för att rita lite innan vi skulle gå hem och då fick Tristan ett pussel. Jätte fint med 6 bitar föreställandes två hästar. Men oj så svårt det är att lägga pussel men han har gjort många bra försök.


Jag hittade en cool dress jag ville köpa till lilleman men den enda färgen som fanns i hans storlek var cerise och det kändes inte jätte kul. Det var byxa och tröja med luva och draktaggar på ben, ärmar och luva. Hade gärna velat ha den i grönt med orange. Tyvärr la jag inte på minne vad företaget hette, tror att märket var Lipfish men googlar jag på det så hittar jag inga kläder som ser ut som de jag såg.


Med oss hem fick vi också massa erbjudanden, smakprover från småfolk, tandborstar från folktandvården, drickflaska, glas med sugrör på, lastbil och traktor till sandlådan och en rutig skjorta med en traktor på.


Känner mig nöjd och hoppas jag kommer komma tillbaka till mässan nåt år.


Jag har lyckats få ryggskott och känner mig mer ofärdig än skruttens gammelmormor som är 91. Har mest legat hemma på soffan och vilat de senaste dagarna och försökt virka i liggställning (blir fruktansvärt trött i armarna när jag ligger och virkar). Fick förra helgen en beställning på 10 gobitar till långfredag, har aldrig virkat sådant tidigare och det var himla roligt. Fort gick det också och nu är jag sugen på att fortsätta och virka till skruttens spis. Mormor har önskat sig ett fika av skrutten nästa gång de ses så då får jag väl ordna det.


Vi fick besök av Emma i eftermiddag, riktigt skönt var det med någon som orkade krypa runt på golvet med skrutten och som även kunde hålla mig sällskap och prata med mig när jag låg på soffan.


Känns som att det var en evighet sedan jag bloggade, har ju även hunnit med symässa på denna veckan. Där hittade jag tyg, mönster till en huvtröja och mönster på en virkad skallra och gobitarna förstås.

http://butik.kameleontdesign.se/tyger/jersey/jersey-monstrad/jersey-fordon-svart-vit/

Det här tyget åkte med hem. Skulle skrutten få välja skulle han vilja gå omkring och bära på det redan nu men jag måste bestämma mig för vad jag ska sy först.



Av Linda - 7 april 2011 17:14

Jag känner mig så nöjd med mina köp. Igår fyndade jag en jätte fin vårjacka för en hundring till Skrutten och en blå kofta med svarta ränder på ena ärmen. Till mig själv fyndade jag en jätte skön bomullskofta (allt för 250 kr).


Idag kom två efterlängtade paket från tradera. Två kavat skor som sitter perfekt och som jag fick för jätte bra pris. De ena är bruna med ett kardborreband över, typ promenadsko och de andra är gråa med två band och lite mer som en joggingsko. Jätte nöjd. Tidigare anlände ett annat paket med ett par helt nya tretorn stövlar, fodrade.


Ibland lyckas jag faktiskt göra riktigt bra fynd. Tyvärr är min kamera försvunnen så bilder kommer så fort kameran kommer fram.


Ost har blivit favorit ordet här hemma. Ost, häst, glas och ris sprutade ur munnen i helgen. Nu kommer det riktigt många ord och det är så kul att han börjat prata mer och mer.

Ovido - Quiz & Flashcards